Zwrot towaru zakupionego przez internet WZÓR
Jak dokonać zwrotu towaru zakupionego przez internet? Każdy konsument ma możliwość dokonania zwrotu towaru zakupionego przez internet – jest to prawo do odstąpienia od umowy. Regulują je przepisy Ustawy o prawach konsumenta z 30 maja 2014 roku.
Zgodnie z tym dokumentem, konsument ma prawo zrezygnować z towaru zakupionego przez internet w ciągu 14 dni, nawet bez podawania przyczyny. Od tego terminu istnieje jednak pewien wyjątek.
Ile czasu ma konsument na zwrot towaru zakupionego przez internet?
SPIS TREŚCI
Na zwrot towaru zakupionego na odległość konsument ma 14 dni kalendarzowych, które liczy się od dnia zawarcia umowy na wykonanie usługi lub od dnia wejścia w posiadanie rzeczy, czyli jej doręczenia.
Po zgłoszeniu chęci zwrotu przedsiębiorca ma 14 dni na oddanie nabywcy środków, a konsument tyle samo czasu na odesłanie towaru. Firma może wstrzymać się z przesłaniem zwrotu środków do momentu otrzymania przesyłki zwrotnej lub do otrzymania dowodu nadania paczki.
Warto jednak mieć na uwadze, że jeśli konsument nie wiedział o prawie do odstąpienia od umowy, prawo to wygasa dla niego nie po 14 dniach, lecz po upływie 12 miesięcy od dnia otrzymania towaru.
Jak zwrócić towar zakupiony w internecie?
Odstąpienie od umowy wymaga poinformowania przedsiębiorcy o chęci zwrotu towaru. Najlepiej zrobić to w formie pisemnej, wypełniając oświadczenie zwrotu towaru i zachowując sobie jego kopię dla celów dowodowych.
Należy mieć na uwadze, że formularz zwrotu to jednostronne oświadczenie woli, dlatego dla skuteczności odstąpienia od umowy nie jest wymagana zgoda sprzedawcy.
Najwygodniejszą formą dokonania zwrotu jest dołączenie odpowiedniego pisma do spakowanego już towaru i odesłanie takiej przesyłki na adres przedsiębiorcy.
Oświadczenie o zwrocie towaru dołączone do przedmiotu umowy, od której odstępuje konsument, powinno ułatwić cały proces i przyspieszyć zwrot środków.
Formularz zwrotu towaru zakupionego na odległość bez podawania przyczyny
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość jest jednostronnym oświadczeniem woli konsumenta i nie wymaga od niego podawania przyczyny zwrotu.
Niekiedy gotowy do wypełnienia formularz zawiera propozycje uzasadnienia chęci odstąpienia od umowy, na przykład:
- niezgodność produktu z opisem,
- zły rozmiar/kolor/materiał,
- zmiana zdania kupującego.
Należy pamiętać jednak, że prawo do zwrotu nie jest uzależnione obowiązkiem podania przyczyny. Konsument może odstąpić od umowy bez uzasadnienia i nie spotkają go z tego tytułu żadne negatywne konsekwencje.
Jak sporządzić pismo zwrot towaru?
Dokument zwrotu towaru może dostarczyć klientowi sam sprzedający, jednak nie zawsze oferuje on swoim klientom gotowy do wypełnienia druk. Jeśli musisz samodzielnie sporządzić formularz zwrotu, wykorzystaj wzór zwrotu towaru zakupionego przez internet, który pomaga uwzględnić w piśmie wszystkie niezbędne informacje.
Pismo dotyczące zwrotu towaru powinno zawierać:
- dane nabywcy,
- dane sprzedawcy,
- dokładne określenie zakupionego towaru,
- datę otrzymania towaru,
- sposób zwrotu środków, czyli z reguły numer rachunku bankowego do zwrotu,
- podpis konsumenta.
Kiedy odstąpienie od umowy i zwrot towaru są niemożliwe?
Konsument nie może zwrócić w ramach prawa odstąpienia od umowy towaru używanego, ponieważ takie zwroty traktowane są w dokładnie ten sam sposób, co zwroty w sklepie stacjonarnym.
Poza tym klient powinien starać się odesłać towar w oryginalnym opakowaniu, choć przedsiębiorca nie może uzależnić przyjęcia zwrotu od zapakowania przedmiotu w oryginalne pudełko, gdyż to nie ono jest przedmiotem sprzedaży.
Poza tym istnieją towary i usługi, które co do zasady nie podlegają możliwości zwrotu w ramach odstąpienia od umowy. Są to:
- towary z krótkim terminem przydatności do spożycia lub ulegające szybkiemu zepsuciu, na przykład żywność,
- produkty personalizowane, wyprodukowane według specyfikacji konsumenta, na przykład meble na wymiar czy biżuteria z grawerem,
- towary zapieczętowane, których opakowanie zostało otwarte (nienadające się do zwrotu ze względów higienicznych lub ze względu na ochronę zdrowia),
- zapieczętowane nagrania wizualne, nagrania dźwiękowe czy oprogramowanie komputerowe,
- usługi w zakresie zakwaterowania do celów innych niż mieszkalne, usługi przewozu rzeczy, usługi gastronomiczne, usługi najmu samochodów, usługi związane z wydarzeniami sportowymi, rozrywkowymi czy kulturalnymi, jeżeli w umowie ustalono dzień lub okres ich świadczenia.
Co ważne, konsument może odstąpić od umowy zakupu towaru, którego jeszcze nie otrzymał.
Zwrot ceny w całości czy w części?
Zasadniczo, sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi całą kwotę zwróconego zamówienia, o ile nie nastąpiło zmniejszenie wartości towaru, wynikające z obchodzenia się z nim w sposób inny niż konieczny w celu stwierdzenia:
- charakteru,
- cech,
- sposobu funkcjonowania produktu.
Jeżeli więc zwracany towar ma niższą wartość, przedsiębiorca może w proporcjonalny sposób obniżyć także kwotę zwrotu środków.
Z kolei w przypadku usług, jeśli konsument żądał ich niezwłocznego wykonania i odstąpił od umowy, to ma obowiązek zapłaty za świadczenia, które zostały spełnione do chwili odstąpienia od umowy.
Podobne tematy:
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 16 listopada 2021
- 0 Komentarzy