Wzór reklamacji towaru uszkodzonego
Jak napisać reklamację towaru uszkodzonego? reklamacja wadliwego towaru możliwa jest zarówno na podstawie rękojmi, jak i gwarancji, o ile została ona udzielona. Pismo reklamacyjne powinno określać żądania konsumenta, dotyczące doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową poprzez wymianę lub naprawę, bądź zwrotu całości lub części zapłaconych środków poprzez obniżenie ceny.
Wstęp
SPIS TREŚCI
Jeśli chcesz zgłosić wadę zakupionego produktu, wykorzystaj przygotowany przez nas, gotowy do wypełnienia wzór reklamacji towaru uszkodzonego, który pobierzesz poniżej:
Reklamacja towaru uszkodzonego wzór
Reklamacja towaru uszkodzonego w ramach rękojmi lub gwarancji
Reklamację na uszkodzony towar możesz złożyć w ramach rękojmi, która przysługuje zawsze i trwa przez okres 2 lat lub z tytułu gwarancji, której sprzedawca udzielać może dobrowolnie, określając warunki i czas jej trwania.
Rękojmia uprawnia konsumenta do żądania wymiany, naprawy lub obniżenia ceny czy odstąpienia od umowy w przypadku, kiedy zakupiony przedmiot posiada wadę, która ujawni się w ciągu 2 lat od jego otrzymania.
W przypadku gwarancji obowiązujące zasady składania reklamacji określa regulamin sprzedającego. Warto pamiętać jednak, że jeśli w ciągu 14 dni nie ustosunkuje się on do reklamacji, to należy uznać, że została ona przyjęta (rozpatrzona pozytywnie).
Reklamacja towaru uszkodzonego w transporcie
Zamówiony produkt może ulec uszkodzeniu w transporcie, nawet jeśli sprzedawca dobrze go zabezpieczy. Szkody tego typu zawsze zgłasza się jednak nie do przewoźnika, lecz właśnie do sprzedającego.
Odpowiedzialność przedsiębiorcy związaną z uszkodzeniem towaru określa w tym przypadku Kodeks cywilny, według którego niebezpieczeństwo uszkodzenia rzeczy lub jej przypadkowej utraty przechodzi na kupującego w chwili jej wydania.
Oznacza to, że sprzedawca odpowiada za uszkodzenie produktu również w trakcie transportu, aż do momentu, kiedy klient odbierze przesyłkę.
Reklamacja uszkodzonego towaru podczas transportu powinna zostać zaadresowana do sprzedającego, który musi uwzględnić takie pismo nawet wtedy, kiedy nie ponosi winy za uszkodzenia.
Koszty związane z wymianą lub naprawą produktu może zrekompensować poprzez zgłoszenie problemu firmie przewozowej, która ma obowiązek dbania o prawidłowe przewożenie towarów.
Reklamacja towaru uszkodzonego przez klienta
Reklamacja towaru uszkodzonego przez klienta to dosyć trudny temat, który można rozpatrywać na wiele sposobów. Sprzedawcy często odrzucają takie pisma reklamacyjne, uzasadniając swoją odpowiedź „uszkodzeniem mechanicznym”.
Tymczasem nie istnieją przepisy, które mówiłyby o tym, że przedmiotów uszkodzonych mechanicznie nie można oddać w ramach rękojmi.
To, czy reklamacja towaru uszkodzonego mechanicznie zostanie uznana za zasadną, zależy przede wszystkim od przyczyny uszkodzenia. Przykładowo, jeśli reklamujesz ubranie, które podarłeś poprzez zaczepienie nim o ostry przedmiot, wniosek z pewnością będzie odrzucony.
Natomiast w przypadku, kiedy przyczyną uszkodzenia będzie niska jakość zastosowanych materiałów lub niskiej jakości wykonanie, uszkodzenie towaru przez klienta powinno stanowić zasadną przyczynę reklamacji.
Warto rozważyć temat reklamacji towaru uszkodzonego przez klienta z perspektywy sprzedawcy.
Jeśli przyjmuje on towar używany i uszkodzony w ramach odstąpienia od umowy, ma prawo rozliczyć się z kupującym poprzez obniżenie wartości produktu, a tym samym obniżenie kwoty zwrotu lub poprzez wystąpienie z roszczeniem odszkodowania za poniesione z tego tytułu straty.
Reklamacja uszkodzonego towaru zakupionego przez internet
Należy wiedzieć, że w przypadku zakupu towaru wadliwego przez internet najprostszym sposobem rozwiązania problemu jest odstąpienie od umowy w ciągu 14 dni od dnia otrzymania produktu.
Kupujący nie musi składać wtedy żadnej reklamacji, a jedynie odstąpić od umowy zakupu i odesłać towar. Jeśli jednak wada została wykryta później lub pojawiła się w trakcie użytkowania, konsument może zgłosić ją w ciągu 2 miesięcy od dnia jej zaistnienia.
Warto pamiętać, że reklamacja towaru uszkodzonego w ramach rękojmi ma największe szanse na pozytywne rozpatrzenie w przypadku zgłoszenia dokonanego maksymalnie w ciągu 12 miesięcy od dnia otrzymania produktu.
W tym czasie domniemywa się bowiem istnienie wady w momencie zakupu towaru. Przyjmuje się, że jeśli uszkodzenie pojawi się w tym czasie, to wynika z niskiej jakości produktu.
W pierwszym roku obowiązywania rękojmi ciężar udowodnienia, że do uszkodzenia towaru doszło z winy konsumenta, spoczywa na sprzedającym. Później to konsument musi udowodnić, że to nie na skutek jego błędu (nieprawidłowego użytkowania) produkt został uszkodzony.
Co powinna zawierać reklamacja towaru uszkodzonego?
Pragnąc złożyć reklamację na towar wadliwy, warto wykorzystać gotowy do wypełnienia wzór reklamacji towaru uszkodzonego. Pismo tego typu musi zawierać bowiem określone elementy, w tym:
- dane kontaktowe klienta,
- opis wady,
- datę wystąpienia wady,
- okoliczności stwierdzenia wady,
- żądanie klienta.
W ramach rękojmi konsument może żądać wymiany towaru na nowy, naprawy towaru, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, jeśli wada przedmiotu jest istotna. Chociaż wybór żądania zależy wyłącznie od klienta, to sprzedawca może zaproponować mu inne rozwiązanie dozwolone prawem.
Pod uwagę bierze się w tym przypadku takie okoliczności, jak brak możliwości wymiany towaru na nowy, łatwość i szybkość wymiany lub naprawy, charakter wady (nieistotna lub istotna) oraz fakt, czy towary był już wcześniej reklamowany.
Podobne tematy:
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 15 listopada 2021
- 0 Komentarzy