
Wygięty telefon Huawei – reklamacja i co dalej
W niniejszym wpisie opisujemy reklamację – wygięty telefon Huawei, pokazujemy przykłady, wątpliwości i szukamy możliwych rozwiązań.
Huawei jest obecnie najpopularniejszym w Polsce producentem smartfonów. Przy szacunkowej całkowitej sprzedaży smartfonów w 2019 na poziomie 8 milionów, około 1/3 z nich to smartfony Huawei (szacunek wg danych firmy IDC). Cieniem wolumenu sprzedaży zawsze jest wolumen reklamacji.
W Rejestrze czyuzna.pl mamy dotychczas 3 zgłoszenia dotyczące telefonów Huawei:
- Huawei P10 Lite – przyczyna:”zła jakość odtwarzanego nagranego dźwięku oraz słaba siła dźwięku podczas rozmowy a także przerywanie rozmów.”
- Huawei P8 Lite – przyczyna: „Telefon często zawiesza się nawet przy włączeniu tylko jednej aplikacji. Często trzeba go resetować ponieważ aplikacje nie odpowiadają. Bateria przy użytkowaniu normalnym musi być ładowana 2 lub nawet 3 razy dziennie. (…)”
- Huawei Y6 2018 – przyczyna „Telefon wygięty na kształt banana co spowodowało odklejenie ekranu. Widocznie spuchnięta obudowa, bateria.”
Wygięty telefon Huawei – charakterystyka
SPIS TREŚCI
W niniejszym artykule opiszemy trzeci z przypadków, tj. „telefonu wygiętego na kształt banana”. Dotarło do nas więcej zgłoszeń tego typu, a wada jest dość zaskakująca i dodatkowo wydaje się, że wina użytkownika jest oczywista. Celem wpisu jest jednak zdiagnozowanie problemu, symptomów, jego skali, dojście do faktycznej przyczyny takich uszkodzeń. Słowem – chcemy pomóc użytkownikom w uznaniu reklamacji wygiętych telefonów Huawei, będąc źródłem wiedzy na ten temat.
Zacznijmy od krótkiej charakterystyki uszkodzenia:
- niszczenie mechaniczne obudowy przez wyginanie, czy wręcz „załamywanie” się jej w górnej części telefonu niedaleko słuchawki;
- wyginanie może postępować do pewnego stopnia
- jako rezultat powoduje odklejanie szybki tworzące charakterystyczne prześwity, czasem możliwe też pękanie szybki, czasem też powoduje odklejenie tylnej części obudowy telefonu (drugie zdjęcie w tekście)
W treści wpisu pokazujemy kilka przykładowych zdjęć różnych wygiętych telefonów Huawei. Zaznaczamy miejsce wygięcia obudowy i prześwitów.
Wada wygląda na typowo mechaniczną, smartfon nie jest wygięty równym łukiem, można łatwo wskazać miejsce, w którym zniszczona obudowa się załamuje. Może Ci się wydawać, że masz za ciasne kieszenie, przeładowaną torebkę, a może niechcący usiadłaś na telefonie i bach! Stało się. Sprawa wygląda na pierwszy rzut oka nieciekawie i powoduje nieśmiałość użytkowników przy reklamacji, bo jak tu argumentować, że samo się wygięło…
Reklamacja wygiętego smartfona Huawei
W analizowanym zgłoszeniu użytkowniczka zaobserwowała opisane objawy po niecałych 2 miesiącach od zakupu i zgłosiła reklamację do sprzedawcy.
Sprzedawca, słowami serwisu Huawei (tj. firma CDTI Poland sp. z o.o.) odpisał tymi słowami:
Ekspertyza wykazała wadę, polegającą na wygięciu obudowy, powstałą na skutek nieprawidłowej eksploatacji. Zgłoszone żądanie nie może zostać uwzględnione. Możliwa jest odpłatna naprawa urządzenia, której koszt wynosi 252,16zł.
Serwis stwierdził wadę obudowy (czy potrzeba profesjonalnego serwisu, żeby oględzinami zewnętrznymi stwierdzić wadę obudowy?), wskazując, że wada powstała na skutek „nieprawidłowej eksploatacji”. Czyli faktycznej przyczyny nie wskazano.

Reklamacja wygięty telefon Huawei P20 Lite
Wiemy już też ile dokładanie warte jest nasze roszczenie dla przykładowego Huawei Y6 2018. Ciekawe jednak, że cena samej zniszczonej obudowy do telefonu Huawei, to ok 10% kosztu wskazanego przez serwis. Prawdopodobnie pokryta srebrem obudowa telefonu mogłaby kosztować ze 100 PLN, ale żeby ponad 200 PLN?
Podsumowując – reklamacja wygiętego telefonu Huawei, została na podstawie opinii serwisu odrzucona przez sprzedawcę, firmę Media Expert (TERG S.A.). Nasza użytkowniczka złożyła odwołanie od tej decyzji i monitorowała ten krok w Krajowym Rejestrze Reklamacji czyuzna.pl. Odwołanie odrzucono, argumentując:
„Informuję iż na podstawie otrzymanej opinii, która stwierdza uszkodzenie całego telefonu (wygięty), która nie ma charakteru wady tkwiącej w rzeczy, została podjęta decyzja o uznaniu reklamacji za niezasadną. Uszkodzenie to spowodowane jest czynnikami zewnętrznymi, na które Sprzedawca nie miał wpływu. Wobec czego nie może odpowiadać, za stwierdzone usterki.”
Czynniki zewnętrzne czy wada smartfona Huawei?
W naszej ocenie, uszkodzenie może jak najbardziej wynikać z wady tkwiącej w telefonie. Sugeruje to powtarzalność w różnych modelach Huawei, niewiele (jeżeli w ogóle) podobnych przykładów u innych producentów oraz cechy charakterystyczne. Nie jest to też wyłącznie sprawa polskich użytkowników, bądź polskiego rynku, opis takich wad można łatwo znaleźć również na zagranicznych forach, np. tutaj. To prowokuje pytanie, czy urządzenie zostało prawidłowo zaprojektowane, bądź wykonane. Jeżeli nie, to reklamacja powinna kończyć się wymianą, bądź naprawą na koszt sprzedawcy.

Reklamacja wygięty smartfon Huawei P10 Lite
Przypomnijmy – w przypadku reklamacji tytułem rękojmi ujawnienie się wady w produkcie w ciągu roku od wydania towaru, zgodnie z kodeksem cywilnym, zachodzi domniemanie, że wada telefonu istniała w chwili zakupu. Adresat reklamacji z tytułu rękojmi (zwykle sprzedawca), odrzucając reklamację powinien wykazać, że wada nie tkwiła w produkcie momencie zakupu.
Przy reklamacjach w drugim roku użytkowania, sprzedawca wciąż jest odpowiedzialny za towar, choć domniemanie nie występuje. Wtedy koniecznym może być wykazanie przez klienta, że wada istniała w chwili zakupu.
Reklamacja wygiętego telefonu Huawei – co dalej?
Na odwołanie od nieuznanej reklamacji mamy 12 miesięcy od momentu stwierdzenia wady. To czas, w którym wciąż możemy dochodzić swoich praw, aż do sprawy sądowej. Podważanie opinii serwisu może jednak wymagać sporządzenia ekspertyzy. W przypadku urządzeń elektronicznych, ekspertyza może być jednak bardzo kosztowna.
Dlatego chcemy zachęcić wszystkich użytkowników telefonów Huawei doświadczających wyżej opisanych objawów do: składania reklamacji, zgłaszania ich do rejestru czyuzna.pl, bądź dodawania własnych doświadczeń, bądź pytań w komentarzach poniżej.
Przy powyżej 5 podobnych zgłoszeniach będziemy kontaktować zainteresowane strony i szukać możliwości wspólnej ekspertyzy problemu, tak żeby możliwie obniżyć jej koszty.
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 21 listopada 2019
- 26 Komentarzy
26 Comments