Skrzypiące buty i uznana reklamacja? To możliwe!
[Aktualizacja: 29 czerwca 2020]
Skrzypiące buty jako przyczyna reklamacji, to rzadkość. Przegląd kilkuset zgłoszeń reklamacji obuwia w Krajowym Rejestrze Reklamacji czyuzna.pl nie kłamie – mówimy o niszy. Jednocześnie Google wyrzuca dość dużo wyników po wpisaniu „skrzypiące buty” – narzekania, porady na forum, czy porady ekspertów (co zrobić, żeby buty nie skrzypiały).
Problem więc istnieje, a dotyczy różnych marek i różnego obuwia. Skrzypią buty codzienne, sportowe, skórzane, na obcasie, na koturnie, czy motocyklowe.
Ze skrzypiącymi butami można sobie poradzić przynajmniej na kilka sposobów. U nas przeczytacie o reklamacji skrzypiącego obuwia. Pokażemy, że skrzypienie butów nie tylko może być przedmiotem reklamacji, ale jak najbardziej może to być reklamacja uznana.
Skrzypiące buty jako przyczyna reklamacji
SPIS TREŚCI
Nasz przykład dotyczy butów Deichmann – sneakersy męskie (linki do reklamacji skrzypiącego obuwia w innych sklepach podajemy na końcu artykułu). Reklamację złożono w maju 2019 roku.
Użytkownik czyuzna.pl przyczynę reklamacji opisał następująco: „występowanie uciążliwych dźwięków skrzypienia obuwia podczas jego użytkowania na różnego rodzaju powierzchniach”.
Podobny opis znalazł się na formularzu Deichmann. Reklamację z tytułu rękojmi złożono do sprzedawcy 10 maja, czyli po ok 7 tygodniach od zakupu, żądając “wymiany na inny model, bądź zwrotu pieniędzy”.
Jak złożyć skuteczną reklamację tytułem rękojmi, zgodnie z wszystkimi wymaganiami formalnymi piszemy w tym wpisie Jak złożyć skuteczną reklamację – rękojmia.
Skrzypienie to nie wada konstrukcyjna?
Już po 5 dniach na formularzu dodano wynik: „Zgłoszone wady/niezgodności towaru z umową nie wynikają z przyczyny tkwiącej w towarze”.
W uzasadnieniu wskazano: “W obuwiu zastosowano materiały o właściwych parametrach wytrzymałościowych. Nie stwierdzono żadnych wad konstrukcyjnych obuwia.
Obuwie nadaje się do dalszego użytkowania. Zgłaszane tzw. “Uciążliwe dźwięki chodzenia po różnych powierzchniach” nie są niezgodnością z umową, za które odpowiada (sprzedawca).”
Taka odpowiedź to nic nowego, nie pierwsza i nie ostatnia, nie pierwsze i nie ostatnie takie uzasadnienie.
Zwrot (w sprawie) skrzypiących butów
Klient Deichmann jednak nie dał za wygraną i zwrócił się do rzeczoznawcy po ekspertyzę. Ta okazała się miażdżąca dla sprzedawcy:
“Stwierdzam wadę zastosowanych spodów wykonanych z pianki EVA (…) Wada wynika z błędów produkcyjnych elementu – nadmiernego miejscowego spienienia surowca i powstania przestrzeni/pęcherzy powietrznych, co w wyniku pochłaniania mikrowstrząsów w cyklu chodu doprowadza do reklamowanych zmian. Wada jest istotna i nieusuwalna.
(…)
Stwierdzam niedopuszczalne wady materiałowe, które dyskwalifikują wyrób do dalszej eksploatacji.
(…)
Reklamacja uzasadniona.”
W powyższej ekspertyzie, poza techniczną oceną procesu produkcyjnego, (która może być inna dla innej pary butów) zwróćmy uwagę na przedostatnie zacytowane zdanie. To była reklamacja skrzypiącego obuwia, nie było innych przesłanek. I, w ocenie rzeczoznawcy wada, która powoduje skrzypienie butów, dyskwalifikuje je do dalszej eksploatacji.
Na podstawie ekspertyzy klient sporządził i złożył do sprzedawcy wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, dołączając ww. ekspertyzę. O sprawie poinformowano też lokalnego Powiatowego Rzecznika Konsumentów oraz dodano monitoring w Krajowym Rejestrze Reklamacji czyuzna.pl.
Pisma (bardzo dobrze napisane), znajdziesz tutaj:
- Wniosek o ponowne rozpatrzenie reklamacji: strona 1, strona 2.
- Ekspertyza rzeczoznawcy dot. skrzypiącego obuwia: strona 1, strona 2.
- Reklamacja skrzypiącego obuwia – zgłoszenie w czyuzna.pl
W wyniku ww. działań sprzedawca uznał reklamację. Zwrócono sprzedawcy skrzypiące buty, klient odzyskał pieniądze za obuwie oraz za wykonania ekspertyzy rzeczoznawcy.
Reklamacja skrzypiącego obuwia – o czym pamiętać
Mamy nadzieję, że opisany przykład dodał Ci wiary w możliwość skutecznej reklamacji skrzypiących butów. Jeżeli masz zamiar złożyć reklamację skrzypiącego obuwia, to pamiętaj, że:
- skrzypienie obuwia może być jak najbardziej powodem reklamacji,
- nie każde skrzypienie obuwia będzie mieć tą samą przyczynę (np. niekoniecznie skrzypieć musi podeszwa, bądź buty skórzane mogą skrzypieć z innego powodu) – innymi słowy uzasadnienie w reklamacji nie będzie zawsze takie jak w niniejszym wpisie i może zajść konieczność skorzystania z usług rzeczoznawcy,
- każda reklamacja powinna przede wszystkim spełniać wymogi formalno – prawne (zawartość pisma, wybór żądania, terminy, itp.),
- jest spora szansa, że pierwsza reklamacja skrzypiących butów zostanie odrzucona,
- w swojej reklamacji możesz powołać się na opisany tutaj przypadek (np. wklejając link do opisanego zgłoszenia https://czyuzna.pl/reklamacja.html?id=294 ), możesz też skorzystać z możliwości monitoringu reklamacji w czyuzna.pl – wtedy sprzedawca na pewno zwróci dodatkową uwagę na Twoją reklamację.
Inne przypadki uznanej reklamacji skrzypiącego obuwia:
- „Skrzypiący prawy but podczas chodzenia” – reklamacja skrzypiącego obuwia Adidas Terrex w sklepie Szopex-Dutkiewicz sp. z o.o. sp.k.
- „Skrzypienie oraz drażniące dźwięki podczas użytkowania” – reklamacja czarnych sneakersów damskich EBRO w Kazar Group Sp. z o.o.
- „Obuwie skrzypi i piszczy” – reklamacja butów w Ryłko (Brawo sp. z o.o.)
Powodzenia!
PS. Jeżeli udało nam się Tobie pomóc, to jesteśmy szczęśliwi, bo po to istniejemy! Jeżeli chciałbyś pomóc innym w procesie reklamacji, zachęcamy Cię do dodania własnych reklamacji do Krajowego Rejestru Reklamacji czyuzna.pl.
Każda dodana reklamacja może pomóc innym w ich sporach reklamacyjnych, a reklamacja uznana pomaga podwójnie!
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 19 czerwca 2019
- 0 Komentarzy
0 Comments