• Strona główna
  • Poradnik
  • Wzory reklamacji

Strona główna » Rzeczoznawca w reklamacji towaru – ile kosztuje, jak wybrać

Rzeczoznawca w reklamacji towaru – ile kosztuje, jak wybrać

Rzeczoznawca towaru, np. rzeczoznawca obuwia, odzieży, czy mebli, może pomóc Ci w wygraniu sporu reklamacyjnego ze sprzedawcą lub gwarantem. W poniższym artykule piszemy, kim jest rzeczoznawca, w jakich sytuacjach jest potrzebny, jak wybrać dobrego rzeczoznawcę, ile kosztuje opinia rzeczoznawcy i kto płaci za usługi rzeczoznawcy.

Podajemy też kilka przykładów, w których rzeczoznawcy pomogli konsumentom w odwołaniu od odrzuconej reklamacji.

Kiedy potrzebny jest rzeczoznawca

SPIS TREŚCI

  • Kiedy potrzebny jest rzeczoznawca
    • Domniemanie istnienia wady a rzeczoznawca
  • Jak wykazać wadliwość produktu
  • Kim jest rzeczoznawca
  • Rzeczoznawca towaru – jakiego wybrać
  • Opinia rzeczoznawcy CENA i kto płaci
  • W jakich przypadkach może pomóc rzeczoznawca

Spory reklamacyjne konsumenta z przedsiębiorcą toczą się zwykle o wykazanie istnienia wady w towarze. Przykładowo telefony są dokładnie oglądane podczas oględzin reklamacyjnych po to, żeby sprawdzić, czy wada nie powstała w wyniku złego użytkowania, np. telefon ma ślady upadku, co pozwala sprzedawcy wnioskować, że wada nie tkwiła w towarze.

Inny przykład, dziura w materiale wierzchnim obuwia będzie domyślnie potraktowana jako uszkodzenie mechaniczne, a nie wynikłe z wady w samym obuwiu.

W zakresie wykazywania istnienia wady sprzedawca, regularnie rozpatrujący reklamacje, ma nad konsumentem olbrzymią przewagę. I niestety często z niej korzysta. Do zbalansowania tej przewagi powstał Krajowy Rejestr Reklamacji czyuzna.pl, ale w wielu przypadkach pomoże właśnie rzeczoznawca.

Domniemanie istnienia wady a rzeczoznawca

Kodeks cywilny, w części opisującej rękojmię za wady, porusza pojęcie domniemania istnienia wady towaru. W skrócie, jeżeli wada ujawniła się do roku od wydania towaru, to istnieje domniemanie, że istniała w momencie jego wydania. Takie domniemanie nie występuje natomiast, jeżeli wada ujawniła się po roku od wydania towaru.

Domniemanie istnienia wady powoduje, że:

  • sprzedawca, odrzucając reklamację, w pierwszym roku od wydania towaru powinien wykazać, że wada nie istniała w momencie wydania i/lub nie powstała z przyczyn tkwiących w towarze,
  • w przypadku odrzucenia reklamacji w drugim roku od wydania sprzedawca nie musi wykazywać, że wada nie istniała w momencie wydania towaru. Jeżeli kupujący się nie zgadza z decyzją, to sam powinien dowieść, że wada towaru istniała w chwili wydania, lub powstała z przyczyn tkwiących w towarze. Dzieje się to zwykle na etapie składania odwołania od odrzuconej reklamacji.

Reklamacja obuwia – wytarcie warstwy wierzchniej

Gdy zatem dochodzi do sporu, przynajmniej jedna ze stron powinna odnieść się do jakości produktu – zastosowanych materiałów, jego konstrukcji, dostosowania do warunków itp. Już domyślasz się, jak to się robi, ale czytaj dalej, bo rzeczoznawca rzeczoznawcy nierówny.

Jak wykazać wadliwość produktu

Aby wykazać wadliwość produktu, należy zasięgnąć opinii eksperta w danej dziedzinie. Np. w sprawie opinii na temat jakości obuwia, zwrócimy się do eksperta ds. jakości obuwia.

Takim ekspertem powinna być osoba posiadająca wykształcenie i odpowiednie doświadczenie zawodowe. Może to być np. inżynier specjalizujący się w danej dziedzinie, bądź rzeczoznawca.

Kim jest rzeczoznawca

Rzeczoznawca jest ekspertem, który wydaje opinie o jakości produktów lub usług. Działa na zlecenie konsumenta, sprzedawcy, sądu konsumenckiego, Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej (WIIH), rzecznika czy innych organizacji pomagających konsumentom.

Uzyskanie tytułu rzeczoznawcy towaru, np. rzeczoznawca obuwia, odzieży czy mebli, nie jest regulowane prawnie, w przeciwieństwie np. do tytułu rzeczoznawcy majątkowego. Wobec tego rynek wykształcił własne mechanizmy poprzez organizacje branżowe takie jak stowarzyszenia.

Przykładowo, aby zostać rzeczoznawcą przy Stowarzyszeniu Włókienników Polskich, należy przystąpić do stowarzyszenia oraz złożyć podanie o zakwalifikowanie jako rzeczoznawca. W podaniu należy wykazać kierunkowe wykształcenie, doświadczenie zawodowe i inne osiągnięcia, np. naukowe.

Rzeczoznawca może zdobywać kolejne uprawnienia, np. ubiegać się o wpis na listę Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej (WIIH), oraz o starać się o uprawnienia biegłego sądowego.

Rzeczoznawca towaru – jakiego wybrać

Z perspektywy procesu reklamacji opinię o jakości produktu może wydać np. rzeczoznawca z branżowego stowarzyszenia. Niejednokrotnie tak się dzieje. To jakiego rzeczoznawcę wybierzemy, nabiera jednak znaczenia, gdy spór się przeciąga.

Możemy podzielić rzeczoznawców na trzy kategorie – porządkujemy je „umownie” od najniższej do najwyższej półki:

  • rzeczoznawca organizacji branżowej,
  • rzeczoznawca wpisany na listę WIIH,
  • biegły rzeczoznawca (z uprawnieniami biegłego sądowego).

W przypadku sprawy sądowej opinia biegłego najprawdopodobniej przeważy nad opinią rzeczoznawcy stowarzyszenia, bądź rzeczoznawcy z listy WIIH bez uprawnień biegłego sądowego.

W sporze ze sprzedawcą, na etapie odwołania od nieuznanej reklamacji, opinia rzeczoznawcy z uprawnieniami biegłego sądowego będzie działać podwójnie:

  • będzie silnym, przekonywującym argumentem nt. jakości towaru, oraz
  • będzie sygnałem dla sprzedawcy, że właśnie otwierasz furtkę prowadzącą do sprawy sądowej.

Zostaniesz więc potraktowany z najwyższą powagą. Co jednak z kosztami opinii?

Opinia rzeczoznawcy CENA i kto płaci

Ile kosztuje opinia rzeczoznawcy? opinia rzeczoznawcy kosztuje, może to być np. 50-200 PLN w przypadku rzeczoznawcy obuwia, bądź np. 1000 PLN w przypadku rzeczoznawcy elektroniki. Wstępnie za opinię płaci zlecający, czyli Ty. Jeżeli jednak opinia rzeczoznawcy wykaże istnienie wady w towarze i spowoduje uznanie reklamacji, to koszt opinii obciąży sprzedawcę.

Poniesienie kosztów opinii przez sprzedawcę jest regulowane Art.566. § 1. Kodeksu cywilnego. Zgodnie z nim, gdy wystąpiła wada fizyczna, a kupujący domaga się odstąpienia od umowy, lub obniżenia ceny, może również żądać od sprzedawcy zwrotu nakładów związanych z reklamacją.

Nakłady mogą obejmować m.in. koszt obuwia, koszty przesyłania towaru, czy koszty opinii rzeczoznawcy (o ile potwierdziła istnienie wady fizycznej produktu). Dodatkowo zastosowanie mogą znaleźć Art. 561[2] §1 i §2, oraz Art. 561[3] kodeksu cywilnego. Dodatkowym wsparciem jest orzecznictwo.

W sprawie sądowej sygn. akt IC 2079/13 między konsumentem a przedsiębiorcą dotyczącej reklamacji laptopa (ściślej: notebooka), ekspertyzy udzielił rzeczoznawca elektroniki.

Sąd Rejonowy w Świdnicy rozpatrując spór na korzyść konsumenta ocenił, że poniesiony przez powoda (konsumenta) koszt ekspertyzy w kwocie 1 000 zł spowodowany był wyłącznie postawą sprzedawcy, który próbował uniknąć swojej odpowiedzialności za wady fizyczne towaru. Sąd zasądził 1000 zł wraz z odsetkami na rzecz powoda. Link do wyroku TUTAJ.

Zwykle wraz z opinią i wezwaniem do spełnienia żądania rzeczoznawca wnioskuje o zwrot kosztów postępowania, w szczególności kosztu opinii rzeczoznawcy.

W jakich przypadkach może pomóc rzeczoznawca

Oto przypadki, w których rzeczoznawca odwrócił losy reklamacji. W najpopularniejszej kategorii reklamacyjnej, czyli „obuwie i odzież”, rzeczoznawcy skutecznie pomagali klientom w przypadkach uznanych jako „uszkodzenia mechaniczne”, bądź spowodowane przez „złe użytkowanie”, np.

  • przetarte zapiętki,
  • przetarte podeszwy,
  • odklejenie podeszwy,
  • przemakanie obuwia,
  • przetarcie materiału obuwia,
  • przetarcie spodni w kroku,
  • zbity puch w kurtce.

Podsumowując, jeżeli jesteś przekonana o swojej racji, to warto skonsultować swój przypadek z rzeczoznawcą specjalizującym się w danym obszarze.

Podobne tematy:

  • Uznana reklamacja zwrot kosztów przesyłki
  • Ile kosztuje opinia rzeczoznawcy?
  • Ile jest gwarancji na telefon?
  • Skrzypiące buty reklamacja wzór
  • PKP reklamacje wzór
  • Opublikowano przez czyuzna.pl
  • Dnia: 21 stycznia 2019
  • 0 Komentarzy

0 Comments

Najnowsze wpisy
  • Odpowiedź na reklamację WZÓR
  • Odrzucenie reklamacji WZÓR do wypełnienia
  • Protokół uszkodzenia przesyłki WZÓR
  • Reklamacja do biura podróży WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja bez paragonu CZY jest możliwa w 2021 roku?
  • Reklamacja usługi fryzjerskiej wzór
  • Czas rozpatrzenia reklamacji [TERMIN w 2022]
  • Zwrot towaru zakupionego przez internet WZÓR
  • Reklamacja usługi kosmetycznej WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja mebli WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja usługi WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja okien WZÓR do wypełnienia
  • Brak odpowiedzi na reklamację – co dalej?
  • Uznanie reklamacji WZÓR do wypełnienia!
  • Wzór reklamacji towaru uszkodzonego 
  • Reklamacja telefonu WZÓR do wypełnienia
  • Co zrobić, gdy reklamacja została odrzucona? WZÓR odwołania
  • Reklamacja montażu drzwi – wzór, przykład, opis
  • Wygięty telefon Huawei – reklamacja i co dalej
  • Reklamacja obuwia Deichmann, tak firma uznaje reklamacje
Reklama

Monitoring reklamacji w czyuzna.pl - jak działa

Previous thumb

Jak złożyć reklamację usługi kurierskiej - wszystkie przypadki

Next thumb
Scroll
Najciekawsze artykuły
  • Co zrobić, gdy reklamacja została odrzucona? WZÓR odwołania
  • Reklamacja montażu drzwi – wzór, przykład, opis
  • Wygięty telefon Huawei – reklamacja i co dalej
  • Reklamacja obuwia Deichmann, tak firma uznaje reklamacje
  • Uznana reklamacja odzieży – o czym pamiętać (przykłady)
  • Skrzypiące buty i uznana reklamacja? To możliwe!
  • Reklamacja obuwia sportowego – sprawa sądowa
  • Jak złożyć reklamację usługi kurierskiej – wszystkie przypadki
  • Reklamacja obuwia CCC, tak firma uznaje reklamacje – 10 przykładów
  • Reklamacja uszkodzonej przesyłki WZÓR
  • Informacje o danych osobowych (RODO)
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
©2018-2021 Czyuzna.pl REDAKCJA Czyuzna.pl: Energetyka 2/18 62-510 Konin woj. wielkopolskie. WYDAWCA i ADMINISTRATOR DANYCH: Grzegorz Szwaciński NIP: 665-259-59-85 REGON: 369166329