Reklamacja usługi WZÓR do wypełnienia
Jak napisać reklamację usługi? reklamację na zakupioną usługę składa się na takiej samej podstawie, jak w przypadku zakupu towaru, czyli w ramach rękojmi lub gwarancji. Rękojmia przysługuje klientowi zawsze, bo wynika z przepisów prawa, natomiast gwarancja jest udzielana dobrowolnie przez przedsiębiorcę.
Wstęp
SPIS TREŚCI
Jak zatem sporządzić skuteczną reklamację usługi? aby ułatwić Ci wyegzekwowanie od usługodawcy swoich roszczeń, przygotowaliśmy gotowy do wypełnienia wzór reklamacji usługi, którą pobierzesz poniżej:
Reklamacja usługi wzór
Reklamacja usługi w ramach gwarancji i rękojmi
Składając reklamację, należy wskazać podstawę takiego zgłoszenia, czyli rękojmię lub gwarancję. Warto więc rozróżnić te pojęcia i poznać ich warunki.
Rękojmia to zabezpieczenie przysługujące konsumentowi z mocy prawa (nie może być uchylona umownie). Tymczasem gwarancja udzielana jest dobrowolnie. Z tytułu rękojmi odpowiada sprzedawca, a z tytułu gwarancji gwarant, czyli producent, importer lub sprzedawca.
Zasadniczo, rękojmia obejmuje okres 2 lat (1 rok w przypadku produktów używanych), zaś gwarancja może mieć dowolny okres trwania, określony przez gwaranta. Należy wiedzieć również, że po spełnieniu reklamacji usługi – rękojmia trwa nadal do upływu 2 lat, a gwarancja biegnie od nowa.
Jak wygląda reklamacja usługi?
Reklamacja usługi wygląda nieco inaczej niż reklamacja towaru. W przypadku jej zgłoszenia, konsument może żądać naprawy wad lub ich usunięcia. Jego obowiązkiem jest wskazanie wad usługi i wyznaczenie terminu ich naprawienia.
Dopiero w sytuacji, kiedy usługodawca nie usunie zgłoszonych wad w danym terminie, konsument może odmówić odbioru naprawy lub wypłaty wynagrodzenia za usługę.
Zdarza się również, że usługa posiada wady tak istotne, że jest dla konsumenta całkowicie nieprzydatna. Wtedy może on od razu odstąpić od umowy, nie płacąc nawet za te części usługi, które zostały wykonane prawidłowo.
W przypadku, kiedy reklamacja źle wykonanej usługi nie może zostać rozwiązana w drodze naprawy w wyznaczonym terminie, konsument ma prawo żądać obniżenia kosztów usługi.
Jeżeli wad nie da się usunąć w ogóle, to klient powinien otrzymać szacunkowy upust za ich udział w całej usłudze.
Ile czasu na reklamację usługi?
Odpowiedzialność przedsiębiorcy z tytułu nienależytego wykonania umowy lub niewykonania umowy ulega przedawnieniu, dlatego reklamację należy złożyć przed terminem przedawnienia konkretnego rodzaju umowy.
Przy umowie sprzedaży oraz umowie o dzieło odpowiedzialność przedsiębiorcy obejmuje okres 2 lat od daty wydania rzeczy. W przypadku umowy ubezpieczenia przedawnienie następuje po 3 latach od zdarzenia ubezpieczeniowego.
Umowa o usługi telekomunikacyjne wiąże się z okresem gwarancyjnym obejmującym termin 12 miesięcy, podobnie jak umowy zawarte na podstawie prawa przewozowego.
Reklamacja usługi turystycznej
Każdy turysta korzystający z oferty zorganizowanych wyjazdów powinien wiedzieć, że w przypadku usługi turystycznej termin złożenia reklamacji wynosi 30 dni od dnia zakończenia wycieczki i nie może zostać skrócony.
Reklamację najlepiej złożyć bezpośrednio do organizatora wyjazdu, nie do agenta, ponieważ jedynie wydłuży to cały proces.
Reklamację usługi turystycznej zaleca się złożyć w formie pisemnej. W dokumencie trzeba wskazać:
- własne dane – dane konsumenta,
- dane przedsiębiorcy,
- określenie umowy,
- opis wad wyjazdu,
- określenie żądanej kwoty odszkodowania lub obniżenia ceny usługi.
Pismo należy poprzeć dowodami, które potwierdzają przedstawione nieprawidłowości.
Reklamacja usługi budowlanej
Reklamacja na usługi budowlane jest szczególna, ponieważ okres obowiązywania rękojmi na roboty budowlane to aż 5 lat od daty przekazania nieruchomości.
W tym czasie wykonawca odpowiada za usterki, których przyczyną jest niewłaściwe wykonanie prac lub użycie wadliwych materiałów (dostarczonych przez wykonawcę).
Reklamując wykonane usługi budowlanej, zamawiający musi przestrzegać określonych zasad. W pierwszej kolejności powinien dać wykonawcy możliwość naprawienia wad w wyznaczonym do tego terminie.
Jeśli od razu odstąpi od umowy, nie wykorzystując innych możliwości rozwiązania problemu, wykonawca będzie uprawniony nawet do żądania odszkodowania za bezpodstawne zerwanie kontraktu.
Reklamacja usługi fryzjerskiej
Mało kto zdaje sobie sprawę, że wykonana niezgodnie z zaleceniami fryzura również podlega reklamacji. Pismo reklamacyjne należy złożyć w tym przypadku do wykonawcy usługi, czyli do fryzjera.
Reklamacja powinna przedstawiać żądanie poprawienia usługi w określonym terminie. Jeżeli usunięcie wad jest niemożliwe lub fryzjer nie dokona poprawek w wyznaczonym do tego terminie, klient może żądać zwrotu zapłaconej ceny.
W dodatku, w sytuacji, kiedy zmuszony był do zakupu specjalnych odżywek czy lekarstw, ma prawo domagać się odszkodowania.
Jak napisać reklamację usługi?
Sporządzając zgłoszenie reklamacyjne usługi fryzjerskiej, budowlanej czy jakiejkolwiek innej, warto wykorzystać gotowy do wypełnienia wzór reklamacji usługi, w którym wystarczy umieścić takie dane jak:
- data i miejsce,
- dane składającego reklamację,
- dane usługodawcy,
- opis wady i żądania konsumenta.
Jak napisać reklamację na źle wykonaną usługę? w takim przypadku najważniejszymi elementami takiego pisma są:
- opis wady usługi,
- określenie wybranego żądania, czyli poprawienia usługi wraz z wyznaczeniem terminu dokonania takiej czynności w przypadku pierwszej reklamacji lub żądanie zwrotu ceny w przypadku kolejnej reklamacji.
Podobne tematy:
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 16 listopada 2021
- 0 Komentarzy