
Reklamacja telefonu WZÓR do wypełnienia
Jak napisać skuteczną reklamację telefonu? Niedziałający telefon możesz oddać do reklamacji zarówno z tytułu rękojmi, jak i gwarancji, której z reguły udziela producent lub dystrybutor. Warto wcześniej upewnić się, że niepoprawne działanie urządzenia wynika z uszkodzenia sprzętu, a nie z problemu związanego na przykład z niesprawną kartą SIM czy ładowarką.
Wstęp
SPIS TREŚCI
Pamiętaj, że rękojmia dotyczy również sprzedawców oferujących towar używany, choć w tym przypadku może zostać skrócona do jednego roku (zamiast dwóch). Wykorzystaj gotowy do wypełnienia wzór reklamacji telefonu, aby mieć pewność, że pismo reklamacyjne zawiera wszystkie niezbędne elementy! Wzór reklamacji pobierzesz poniżej:

Reklamacja telefonu wzór
Gdzie złożyć zgłoszenie reklamacji telefonu?
Reklamacja telefonu możliwa jest przede wszystkim na podstawie rękojmi, która dotyczy odpowiedzialności sprzedawców za wady oferowanych produktów i obejmuje okres 2 lat od momentu wydania towaru.
W przypadku smartfona z reguły mamy jednak do czynienia również z gwarancją, udzielaną dobrowolnie na określony czas. Pismo reklamacyjne tytułem gwarancji składa się do serwisu, do dystrybutora lub do producenta.
Ile trwa naprawa telefonu na gwarancji lub w ramach rękojmi?
Naprawa telefonu w ramach gwarancji lub rękojmi może zająć nawet kilka tygodni. Przepisami prawa ograniczony jest bowiem jedynie termin ustosunkowania się do żądania konsumenta, który w przypadku rękojmi wynosi 14 dni, zaś w przypadku gwarancji określony jest przez gwaranta (jeżeli nie to wynosi tyle samo, czyli 14 dni).
Nie oznacza to jednak, że po 14 dniach od złożenia reklamacji konsument odzyskuje naprawiony telefon.
Po ustosunkowaniu się do żądania klienta producent czy sprzedawca ocenia zwykle zasadność reklamacji, konsultuje możliwość nieodpłatnej naprawy z serwisem lub sugeruje ewentualną naprawę odpłatną. Wszystkie te kroki wpływają na czas rozpatrywania reklamacji.
Reklamacja telefonu używanego
Nie wolno zapominać, że sprzedawca oferujący towar używany odpowiada za jego wady w taki sam sposób, jak sprzedawca oferujący towar nowy.
Oznacza to, że telefon używany można oddać do reklamacji na podstawie rękojmi, którą sprzedający ma jednak prawo skrócić do 1 roku zamiast dwóch, o ile poinformuje o tym kupującego.
Reklamacja telefonu używanego bywa składana także na podstawie gwarancji rozruchowej, udzielanej w celu sprawdzenia, czy urządzenie z drugiej ręki jest sprawne. Taka gwarancja obejmuje jednak krótki okres i dla swojej ważności powinna zostać sprecyzowana na piśmie tak samo, jak gwarancja producenta.
Reklamacja telefonu w ramach rękojmi lub gwarancji
Czym różni się reklamacja telefonu na podstawie rękojmi od reklamacji na podstawie gwarancji? Konsumenci często utożsamiają reklamację z gwarancją, tymczasem jest ona rodzajem ochrony bardzo często mniej korzystnym dla kupującego niż rękojmia, ponieważ jej warunki ustala gwarant w sposób dowolny.
Reklamacja telefonu na podstawie rękojmi przysługuje zawsze, a jej warunki ustalają przepisy. Okres rękojmi to dwa lata od momentu otrzymania towaru przez kupującego.
Jeśli produkt okaże się wadliwy w pierwszych 12 miesiącach od zakupu, istnieje domniemanie, iż ujawniona wada istniała już w momencie zakupu, dlatego to sprzedawca musi postarać się udowodnić, że uszkodzenie powstało z winy użytkownika.
Przy zgłoszeniu wady po tym czasie, ciężar udowodnienia niewinności spoczywa na kliencie.
Należy pamiętać, że reklamacja uszkodzonego telefonu komórkowego możliwa jest na podstawie rękojmi i gwarancji zamiennie. Oznacza to, że jeśli czas ochrony na podstawie rękojmi dobiegł końca, możesz nadal oddać telefon do reklamacji na podstawie gwarancji, o ile takowa została udzielona na dłużej niż 2 lata.
Jak napisać reklamację telefonu?
Reklamacja telefonu nowego czy używanego nie różnią się od siebie w odniesieniu do treści pisma reklamacyjnego. W obu przypadkach możesz wykorzystać gotowy do wypełnienia wzór reklamacji telefonu, w którym należy podać:
- datę i miejsce sporządzenia pisma,
- dane osoby składającej reklamację (kupującego),
- dane adresata reklamacji, czyli sprzedawcy w przypadku rękojmi, a w przypadku gwarancji również producenta czy dystrybutora,
- opis stwierdzonej wady ze wskazaniem daty oraz okoliczności jej ujawnienia,
- określenie żądania.
Warto pamiętać, że jeśli formularz reklamacyjny telefonu składany w ramach rękojmi wskaże, iż wada została wykryta wcześniej niż dwa miesiące przed jej zgłoszeniem, sprzedawca będzie miał prawo odrzucić reklamację bez rozpatrzenia.
Pismo reklamacyjne pozwala konsumentowi wybrać satysfakcjonujące rozwiązanie zgłoszenia, czyli:
- naprawę telefonu,
- wymianę telefonu na nowy,
- zwrot całości lub części kosztów poprzez obniżenie ceny produktu.
W praktyce reklamacja telefonu najczęściej skutkuje propozycją jego naprawy. Na wymianę smartfona można liczyć z reguły dopiero po kilku poważniejszych naprawach serwisowych. Zwrot kosztów bywa ostatecznym rozwiązaniem, wykorzystywanym w sytuacji, kiedy naprawa i wymiana są niemożliwe lub nieopłacalne.
Chociaż to konsument decyduje o wybranym żądaniu, to sprzedawca może zaproponować mu inne rozwiązanie przewidziane przez przepisy.
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 15 listopada 2021
- 0 Komentarzy