Reklamacja telefonu – ile trwa
Pęknięta szybka, zawieszanie się systemu, niedziałający wyświetlacz, za cichy dźwięk w słuchawce, to tylko niektóre z powodów reklamacji telefonu. Niestety reklamacja telefonu, bądź smartfona – urządzenia nie tyle codziennego, co ciągłego użytku, należy do najbardziej dotkliwych. Wartość smartfona, utrata zdjęć czy kontaktów, są dziś mniejszym problemem niż widmo wymuszonego kilkutygodniowego szlabanu na telefon. A z takim „wykluczeniem cyfrowym” musimy się liczyć w przypadku oddania urządzenia do reklamacji.
Poniższy artykuł opisuje ile trwa postępowanie reklamacyjne w zależności od warunków reklamacji telefonu.
Zepsuty telefon – rękojmia czy gwarancja, sprzedawca czy serwis
SPIS TREŚCI
Reklamacja smartfona należy do kategorii reklamacji towaru fizycznego, czyli zgodnie z ustawą kodeks cywilny, urządzenie objęte jest rękojmią sprzedawcy – dwuletnią odpowiedzialnością za wady produktu. Jednocześnie, praktycznie wszyscy producenci, bądź dystrybutorzy telefonów udzielają gwarancji na swoje wyroby. Standardowo mamy więc do wyboru dwie główne drogi reklamacji telefonu:
- tytułem rękojmi – składaną do sprzedawcy,
- tytułem gwarancji – składaną do producenta, dystrybutora, bądź autoryzowanego serwisu.
Istnieją też inne możliwości, np. dystrybutor jest jednocześnie sprzedawcą, bądź klient kupuje dodatkowe ubezpieczenie u sprzedawcy, gwarantujące naprawę urządzenia w przypadku stłuczenia, bądź zatopienia. Tu jednak skupimy się na najczęstszych warunkach reklamacji telefonu.
Ile trwa reklamacja telefonu tytułem rękojmi
Reklamację zepsutego telefonu tytułem rękojmi składamy do sprzedawcy. W praktyce sprzedawcą będzie albo sklep albo operator telekomunikacyjny (np. Orange, T-mobile, Plus czy Play) i do tych podmiotów mamy prawo złożyć reklamację telefonu tytułem rękojmi. Nawet, jeżeli pracownicy infolinii, czy działów obsługi klienta mogą nam zalecać składanie reklamacji do producenta.
W przypadku reklamacji tytułem rękojmi sprzedawca powinien ustosunkować się do żądania w terminie 14 dni od złożenia reklamacji. Nie oznacza to jednak, że w tym terminie otrzymamy telefon z powrotem, nie oznacza nawet, że reklamacja musi zostać w takim terminie rozpatrzona. I w przypadku telefonu, często nie jest.
Reklamacja telefonu, która trafi do sprzedawcy, zwykle wysyłana jest do serwisu producenta, który ocenia jej zasadność, możliwość nieodpłatnej naprawy oraz sugeruje ewentualne naprawy odpłatne. To wpływa na czas reklamacji. Przykładowo, przyjrzyjmy się raportowi naprawy telefonu (ze zgłoszenia https://czyuzna.pl/reklamacja.html?id=70 )
Zgodnie z opisem zgłoszenia reklamację złożono do sprzedawcy dnia 11 października, 2016 roku. Jak znajdujemy w raporcie naprawy centrum serwisowego, zepsuty telefon znalazł się w serwisie dopiero 27 października, po czym wydano go 2 listopada. Do tego dochodzi czas dostarczenia do sprzedawcy, po czym jeszcze – do klienta.
W międzyczasie możemy spodziewać się np. takich wiadomości od sprzedawcy:
Dzień dobry,
Sprzęt zostanie przekazany do Autoryzowanego Serwisu Producenta.
Następnie jeśli podane usterki zostaną potwierdzone i nie będą wynikiem nieprawidłowej eksploatacji, urządzenie zostanie bezpłatnie naprawione.
Dzień dobry,
Po dostarczeniu sprzętu Autoryzowanego Serwisu Producenta, serwis ma około 14 dni na weryfikację i jak podane usterki zostaną potwierdzone i nie będą wynikiem nieprawidłowej eksploatacji, urządzenie zostanie bezpłatnie naprawione.
W innym przypadku reklamacji zepsutego telefonu tytułem rękojmi (https://czyuzna.pl/reklamacja.html?id=104) , sklep w ciągu 7 dni ustosunkował się do reklamacji, odrzucając żądanie wymiany i proponując naprawę. Do takiego działania prawdopodobnie jednak nie potrzebował konsultacji serwisu. Klient przystał na naprawę, ale nie wiemy już jak długo ona trwała i kiedy odzyskano naprawiony sprzęt.
Ile trwa reklamacja telefonu – gwarancja
Reklamację gwarancyjną telefonu możemy złożyć do producenta, dystrybutora, bądź autoryzowanego serwisu.
W przypadku reklamacji gwarancyjnej zepsutego telefonu, termin rozpatrzenia reklamacji określa gwarant, ale jeżeli taka informacja nie znajduje się na karcie gwarancyjnej, to zgodnie z kodeksem cywilnym art. 580 § 2, reklamację powinien rozpatrzyć w ciągu 14 dni od dostarczenia telefonu.
Jak wynika z powyższego przykładu serwis potrafi działać bardzo szybko – 7 dni, autoryzowany serwis Sony. Innym, pokrewnym do reklamacji telefonu przykładem, będzie reklamacja gwarancyjna laptopa Asus, złożona do producenta. Wg opisu „zajęła nie więcej niż 1 tydzień wraz z odbiorem i doręczeniem”. Szczegóły tutaj: Reklamacja laptopa Asus.
Podsumowanie
Czas trwania reklamacji może zależeć od warunków reklamacji telefonu. Z powyższych przykładów wynika, że może się zakończyć w ciągu tygodnia, jak w przypadku reklamacji gwarancyjnej do producenta, bądź autoryzowanego serwisu. Może też trwać ponad miesiąc dla reklamacji tytułem rękojmi do sprzedawcy. W takim przypadku warto zaopatrzyć się w telefon zastępczy.
—
PS. Cały czas pogłębiamy naszą wiedzę o reklamacjach telefonów i chętnie się nią dzielimy. Dlatego zachęcamy do dzielenia się swoimi doświadczeniami w komentarzach, oraz zgłoszeniami reklamacyjnymi w czyuzna.pl
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 4 października 2018
- 1 Komentarzy
1 Comments