
Reklamacja okien WZÓR do wypełnienia
Jak napisać skuteczną reklamację na okna? Reklamacja okien możliwa jest zarówno na podstawie rękojmi, jak i gwarancji, gdyż większość producentów, sprzedawców czy importerów udziela takowej na oferowane towary. Warto jednak zwrócić uwagę, że poszczególne elementy okna mogą zostać objęte innym okresem gwarancji.
Wstęp
SPIS TREŚCI
Jakich uszkodzeń może nie obejmować gwarancja? jak przygotować pismo reklamacyjne? wykorzystaj gotowy do wypełnienia wzór reklamacji okien, który przygotowaliśmy, aby zwiększyć swoje szanse na uznanie reklamacji. Gotowy do wypełnienia wzór pobierzesz poniżej:

Reklamacja okien wzór
Reklamacja okien z tytułu gwarancji lub rękojmi
Zarówno sam produkt, jakim jest okno, jak i montaż okna podlegają gwarancji z tytułu rękojmi. Czas jej trwania to dwa lata, licząc od dnia otrzymania przedmiotu przez nabywcę. Reklamacja okna z tytułu rękojmi składana jest na ręce sprzedawcy, który odpowiada za oferowane produkty.
Należy pamiętać, że rękojmią objęte są zarówno przedmioty nowe, jak i używane – sprzedawca nie może nie zaakceptować reklamacji na takiej podstawie, ani jej skrócić, jeśli oferuje towar nowy.
Reklamacja na okna może zostać rozwiązana poprzez:
- naprawę okien,
- wymianę okien,
- zwrot kosztów całościowy lub częściowy.
W praktyce, w pierwszej kolejności należy wnioskować o naprawę lub wymianę uszkodzonego okna na nowe. Dopiero w przypadku, kiedy naprawa lub wymiana są niemożliwe, lub nieopłacalne, rozwiązaniem staje się zwrot kosztów zakupu.
W przypadku gwarancji, zarówno sposoby składania reklamacji, termin obowiązywania ochrony czy metody rozwiązywania zgłoszeń określa Karta Gwarancyjna.
Ponieważ jest to zabezpieczenie dobrowolne ze strony producenta, dystrybutora czy importera, to on jako gwarant ustala wszelkie warunki gwarancji.
Reklamacja okien znanych producentów
Co warto wiedzieć, zanim złożymy reklamację na okna takich marek jak Drutex czy Oknoplast? Największą uwagę należy skupić na obowiązującym okresie gwarancji, który może być różny w zależności od producenta czy nawet elementu budowy okna. Inny okres gwarancji bardzo często obejmuje szyby, profile czy okucia.
Przykładowo, reklamacja okien Drutex przy systemach PVC możliwa jest przez 5 lat od dnia montażu.
Tymczasem reklamacja okien Veka może obejmować okres nawet 10 lat, a reklamacja okien Oknoplast od 5 do 7 lat. Większość firm oczekuje od osób składających reklamację dowodów w postaci fotografii wadliwego okna, dołączonej do pisma reklamacyjnego.
Reklamacja okien objęta wieloma warunkami
Przy zakupie okien warto poświęcić nieco więcej czasu na zapoznanie się z treścią Karty Gwarancyjnej, w której opisane są dokładne warunki udzielonej gwarancji. Ma to duże znaczenie bowiem w większości przypadków, gwarancja obejmowała będzie okres dłuższy niż 2-letnia rękojmia.
Z zapisów Karty Gwarancyjnej dowiesz się, jak długo producent ponosi odpowiedzialność za profile, zestawy szybowe, czy okucia, a także jaki okres obejmuje gwarancja na całe okno.
W dokumencie umieszczone będą również informacje dotyczące wymogów związanych z montażem stolarki okiennej (często wybór ogranicza się do ekipy wykonawczej wskazanej przez producenta), a także ze sposobem użytkowania okien, czyli ich regulowania, czyszczenia, konserwacji.
Warto przestrzegać tych zasad, jeśli chcemy, aby reklamacja została uznana.
Reklamacja okien u dewelopera
W przypadku, kiedy to nie konsument odpowiada za zamówienie i montaż okien, ponieważ kupuje gotowe mieszkanie od dewelopera, reklamację związaną z ich wadliwością powinien złożyć na ręce sprzedawcy, odpowiadającego z tytułu rękojmi.
Deweloperzy często zasłaniają się w takiej sytuacji Kartą Gwarancyjną producenta i zalecają nabywcy lokalu samodzielnie dochodzenie swoich praw, jednak warto pamiętać, że konsument w pierwszej kolejności może żądać naprawy, wymiany lub zwrotu kosztów (obniżenia ceny) od dewelopera. Ten sprzedał mu bowiem mieszkanie niezgodne z umową.
Jeśli w przypadku zakupu mieszkania od dewelopera spotkasz się z problemem wadliwych okien, wypełnij wzór reklamacji okna i złóż go na ręce sprzedawcy najpóźniej w ciągu 2 miesięcy od dnia ujawnienia się wady.
W ciągu pierwszych 12 miesięcy od dnia wydania lokalu obowiązuje zasada domniemania istnienia usterki od początku, czyli również w chwili zakupu.
W pierwszym roku rękojmi to deweloper musi zatem martwić się o to, jak udowodnić, że do uszkodzenia okna doszło z winy kupującego. Później ciężar ten spada na nabywcę, który powinien postarać się wykazać, iż nie ma nic wspólnego z ujawnioną wadą okna.
Jak napisać reklamację okien?
Sporządzając pismo reklamacyjne dotyczące wadliwych okien, warto wykorzystać gotowy do wypełnienia druk – wzór reklamacji okien, który uwzględnia takie dane jak:
- datę i miejsce,
- dane nabywcy,
- dane gwaranta lub sprzedawcy,
- opis stwierdzonej wady, wraz z terminem jej zauważenia i opisem okoliczności jej wykrycia,
- określenie żądań, czyli naprawy lub wymiany z wyznaczeniem terminu takiego działania, lub żądanie zwrotu kosztów/obniżenia ceny.
Warto pamiętać, że na ustosunkowanie się do pisma reklamacyjnego sprzedawca ma 14 dni, zaś gwarant tyle, ile wyznaczył na tą czynność w Karcie Gwarancyjnej. W sytuacji, kiedy nie zostało to ustalone, czas na udzielenie pisemnej odpowiedzi w przypadku gwarancji pokrywa się z warunkami rękojmi i wynosi 14 dni.
Podobne tematy:
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 15 listopada 2021
- 0 Komentarzy