
Reklamacja obuwia WZÓR i wskazówki o czym pamiętać składając reklamację
Reklamacja obuwia jest prawdopodobnie najczęściej składaną reklamacją konsumencką. Nieuznana reklamacja obuwia jest zatem powszechna. W niniejszym artykule piszemy o tym jak zwiększyć swoje szanse na uznaną reklamację obuwia przez przemyślaną zawartość pisma reklamacyjnego.
Wstęp
SPIS TREŚCI
Udostępniamy też gotowy do wypełnienia wzór reklamacji obuwia, który pobierzesz poniżej i który spełnia wszystkie formalne wymagania:

Reklamacja obuwia wzór
Wychodzimy poza standardowy wzór reklamacji obuwia oraz sprawy formalne i opieramy się na analizie uzasadnień odrzucenia reklamacji przez sprzedawców obuwia. Poruszamy takie tematy jak czas zauważenia wady, wybór żądania, stan oddawanego obuwia, czas zgłoszenia reklamacji, czy rodzaj uszkodzenia. Podajemy też kilka przykładów – zgłoszeń użytkowników Krajowego Rejestru Reklamacji czyuzna.pl.
Na początek przypomnijmy o podstawach konsumenckiej reklamacji towaru tytułem rękojmi:
- Reklamację składamy do sprzedawcy
- Okres odpowiedzialności sprzedawcy trwa 2 lata od chwili wydania towaru
- Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do zgłoszenia reklamacyjnego (dotyczy żądań: naprawa, wymiana, obniżenie ceny), lub 30 dni (w przypadku żądania odstąpienia od umowy)
- Podstawą prawną reklamacji z tytułu rękojmi jest ustawa kodeks cywilny z 23 kwietnia 1964 r.
Czas zauważenia wady
Sprzedawcy przy rozpatrywaniu reklamacji obuwia często zwracają uwagę, że obuwie użytkowano pomimo wystąpienia i możliwości zauważenia wady. W efekcie uszkodzenie się pogłębiło, przez co np. nie ma możliwości naprawy (spójrz reklamacja Martes Sport.
Warto więc w zgłoszeniu reklamacyjnym opisać kiedy zauważono wadę i czy obuwie było użytkowane po jej zauważeniu (np. obuwie zostało wyłączone z użytkowania, a wadę zgłaszamy w pierwszej fazie jej powstania, w dogodnym dla siebie terminie).
Oczywiście zadziała to na korzyść składającego reklamację, jeżeli obuwie nie było używane po zauważeniu wady oraz, jeżeli termin stwierdzenia wady jest bliski terminowi zgłoszenia reklamacyjnego. W taki sposób utrudnimy sprzedawcy odrzucenie reklamacji pod pozorem użytkowania po zauważeniu wady.
Wybór żądania w reklamacji obuwia
Choć ustawa kodeks cywilny stanowi, że wybór żądania należy do konsumenta, to w tejże ustawie znajdziemy również zapisy o tym, że sprzedawca może zmienić sposób zadośćuczynienia. Może np. zamiast odstąpienia od umowy, lub obniżenia ceny zaproponować wymianę lub naprawę, jeśli zrobi to sprawnie (Art 560 p.1).
Może też zaproponować wymianę zamiast naprawy i na odwrót, jeśli wybrany przez konsumenta sposób powoduje nadmierne koszty dla sprzedawcy (Art. 560 p.2). Ponadto, odstąpić od umowy możemy tylko, jeśli wada jest istotna (Art. 560 p.4).
W reklamacjach obuwia często wybieranym żądaniem jest właśnie odstąpienie od umowy. Ważne jest zatem oszacowanie czy wada, z którą mamy do czynienia, jest istotna. Nie ma prawnej definicji określającej istotność wady, ale można wnioskować na podstawie np. orzeczeń. Za wadę istotną możemy uznać uszkodzenie, które uniemożliwia, bądź znacznie utrudnia używanie obuwia zgodnie z przeznaczeniem.
Jeśli żądanie odstąpienia od umowy było nieadekwatne do wady, to sprzedawca może w rozstrzygnięciu reklamacji po prostu ją odrzucić. Jeśli mamy szczęście, to sprzedawca zaproponuje darmową naprawę, ale nie musi tego robić.
Zatem warto żądać tak, żeby nie pozbawiać się szansy na skuteczną reklamację – adekwatnie do wady. Jeżeli sprzedawca dopuszcza wybór kilku roszczeń, możemy z tego skorzystać. Na własnym piśmie możemy natomiast dodać, że w przypadku jeżeli spełnienie „żądania A” nie jest możliwe, proszę o „żądanie B”. W obu przypadkach musimy liczyć się z tym, że sprzedawca wybierze najtańszy dla siebie sposób spełnienia żądania.
Reklamacja obuwia a jego stan
Zgłaszając obuwie do reklamacji warto zadbać o jego stan. Obuwie powinno być czyste. W uzasadnieniach odrzucenia reklamacji sprzedawcom zdarza się nawiązywać do stanu czystości oddawanego obuwia, które może wskazywać, że użytkownik nie dbał o buty.
Trzeba jednak uważać, żeby nie przesadzić. Wypranie butów nie jest dobrym pomysłem i może być pierwszą przyczyną odrzucenia reklamacji (np. reklamacja New Balance).
Również czyszczenie „woda plus mydło” może zostać uznane na niewłaściwy sposób. Czyścić należy zgodnie ze wskazówkami producenta.
Termin zgłoszenia reklamacji obuwia
Jeśli składamy reklamację w drugim roku od wydania towaru, to musimy liczyć się z koniecznością udowodnienia, że ujawniona wada istniała w chwili zakupu (tzn. Art. 556[2] kodeksu cywilnego przestaje obowiązywać).
Aby to wykazać, możemy do pisma reklamacyjnego dołączyć opinię eksperta ds. obuwia, np. rzeczoznawcy. Opinia oznacza jednak dodatkowe koszty, dlatego zwykle po opinię prosimy po ewentualnym odrzuceniu reklamacji – wtedy w razie uznania sprzedawca powinien również zwrócić koszty opinii.
Jeżeli takiej opinii nie ma, to sprzedawca może odrzucić reklamację, podpierając się ogólnikowymi stwierdzeniami np. o uszkodzeniach powstałych z winy klienta (np. nieuznana reklamacja Venezia).

Reklamacja Venezia – odrzucona, wada stwierdzona po roku użytkowania
Jeśli w uzasadnieniu wspomni, że domniemanie istnienia wady występuje przy jej stwierdzeniu przed upływem roku od wydania obuwia, to będzie to i tak ukłon w naszą stronę. Należy to czytać następująco: szanowny kliencie, wróć do nas z opinią rzeczoznawcy.
Rodzaj uszkodzenia w reklamacji obuwia
Jest pewna grupa uszkodzeń w reklamacjach obuwia, która jest odrzucana z adnotacją „uszkodzenie mechaniczne”. Do tej grupy mogą należeć przetarcie zapiętka, lub wady w miejscach, w których obuwie nie pracuje (np. na frontalnej części buta).
W takim przypadku osoba oceniająca obuwie w imieniu sprzedawcy argumentuje np. noszenie zbyt lekko zasznurowanego obuwia, niewłaściwe zakładanie i zdejmowanie (np. reklamacja Distance, reklamacja Master Sport), charakterystyczny wygląd i miejsce wystąpienia (w przypadku uszkodzeń w miejscach nie pracujących, np. reklamacja Deichmann).

Reklamacja Deichmann – odrzucona przez uszkodzenia mechaniczne
Jeśli Twoja reklamacja obuwia dotyczy wady, którą sprzedawca może uznać za „mechaniczną”, warto w zgłoszeniu opisać, w jaki sposób powstawała wada, bądź w jaki sposób obuwie było użytkowane.
Przykładowo, że obuwie było zasznurowane tak, by stopa nie „pływała”, bądź, że obuwie do piłki nożnej było wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem do kopania piłki, itp.
Pisząc reklamację obuwia – przewiduj odpowiedź sprzedawcy
Podsumowując – aby zwiększyć szanse, że reklamacja obuwia będzie uznana już w pierwszym podejściu (bez odwołań i dalszych postępowań) warto przewidywać możliwą odpowiedź sprzedawcy na nasze zgłoszenie.
Rozważmy przede wszystkim:
- kiedy zauważyliśmy wadę,
- jakie składamy żądanie,
- w jakim stanie czystości jest obuwie,
- czy nie minął rok od wydania towaru,
- jakiego rodzaju uszkodzenie zgłaszamy.
Jeśli którąś z powyższych sytuacji możesz odnieść do swojego przypadku – skoryguj odpowiednio swoje pismo reklamacyjne.
Chcielibyśmy przy tej okazji podziękować naszym użytkownikom, którzy dodają zgłoszenia do czyuzna.pl – to dzięki Wam i Waszym doświadczeniom możemy przewidywać zachowania działów reklamacyjnych i pomagać innym konsumentom.
Jednocześnie zachęcamy czytelników do dodawania i monitorowania własnych reklamacji w czyuzna.pl. Chętnie też wczytamy się w Wasze komentarze i wskazówki odnośnie przyczyn odrzuceń reklamacji obuwia.
Podobne:
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 8 listopada 2018
- 6 Komentarzy
6 Comments