
Reklamacja na PKP wzór – jak napisać?
Reklamacja biletu PKP, czy szerzej reklamacja połączenia kolejowego, dotyczy zwykle jednej z trzech kategorii:
- Reklamacja opóźnienia pociągu, bądź jego odwołania.
- Reklamacja komfortu i jakości podróży – np. niedziałająca klimatyzacja, brak miejsca oznaczonego na bilecie, brak wagonu jak na bilecie, itp.
- Reklamacja wezwania do zapłaty – np. w przypadku przejazdu ulgowego i nieposiadania przy sobie dokumentu uprawniającego do zniżki, bądź w przypadku „mandatu”.
W poniższym artykule opisujemy jak napisać reklamację PKP w powyższych kategoriach.
Reklamacja PKP – jaka spółka
SPIS TREŚCI
Na początek dwa słowa o adresacie reklamacji, czyli o kogo składamy reklamację. Zwyczajowe określenie „PKP” może wskazywać na kilka różnych spółek, ale obecnie tylko jedna spółka PKP jest przewoźnikiem pasażerskim – to PKP Intercity SA.
PKP Intercity obsługuje połączenia dalekobieżne krajowe oraz międzynarodowe. Niedawne PKP Przewozy Regionalne to dziś spółka Przewozy Regionalne, nienależąca do grupy PKP.
Inni przewoźnicy kolejowi w Polsce to spółki samorządowe, np. Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie, SKM Trójmiasto, czy też prywatne takie jak Arriva.
Reklamacja biletu PKP – podstawa prawna
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dn. 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego, podróżny może złożyć do przewoźnika reklamację (Art 4 Rozporządzenia):
- z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu;
- gdy nie zgadza się z treścią wezwania do zapłaty I może udowodnić, że posiadał ważny dokument przewozu lub dokument poświadczający jego uprawnienie do przejazdu bezpłatnego, lub ulgowego.
Powyższe rozporządzenie powstało na podstawie art. 79 ustawy z dn. 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe, która jest podstawowym aktem prawnym regulującym tematykę reklamacji PKP.
Drugim istotnym aktem jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego (PE) i Rady (WE) nr 1371/2007 dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym – w szczególności art. 17 Rozporządzenia.
W zależności od kategorii posługujemy się jednym z powyższych uregulowań, o czym w kolejnym akapicie.
Reklamacja PKP – terminy, forma, wymagane dokumenty
Ramy reklamacji różnią się w zależności od przyczyny reklamacji oraz okoliczności. W poniższej tabeli zestawiamy najważniejsze informacje dotyczące reklamacji biletu PKP.
Kategoria | Wezwanie do zapłaty | Reklamacja komfortu i jakości podróży | Reklamacja opóźnienia i odwołania |
|
---|---|---|---|---|
Wszystkie połączenia | Połączenia dalekobieżne krajowe oraz międzynarodowe | |||
Podstawa prawna | Prawo przewozowe oraz Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego 1371/2007 | ||
Termin złożenia | -3 miesiące od wezwania -7 dni gdy mamy uprawnienie, ale nie mieliśmy przy sobie dokumentu | 1 rok od dnia podróży | 1 rok od dnia podróży | 1 rok od dnia podróży |
Żądania | Umorzenie, obniżenie kwoty zapłaty | Odszkodowanie za poniesione straty z powodu wskazanego w reklamacji (konieczne wykazanie związku przyczynowo-skutkowego) | Rekompensata, minimum -25% ceny biletu przy opóźnieniu 60-119 min -50% ceny biletu przy opóźnieniu 120 min i więcej |
|
Forma reklamacji | Pisemna – listem lub osobiście | Pisemna – listem lub osobiście | Pisemna – listem lub osobiście | |
Wymagane załączniki | Potwierdzone kopie istotnych dokumentów Dla wezwania, gdy jesteśmy uprawnieni: dowód wniesienia opłaty manipulacyjnej | Oryginał biletu z adnotacją od pracownika przewoźnika o zaistniałej niedogodności | Oryginał biletu oraz potwierdzone kopie istotnych dokumentów (np. wskazujących poniesione straty) | Oryginał biletu |
Terminy po złożeniu reklamacji | 30 dni ma przewoźnik na odpowiedź (w przeciwnym razie uznana reklamacja) |
|||
Odwołanie | Możliwe bezterminowo, przewoźnik ma 14 dni na ewentualną zmianę wcześniejszego rozstrzygnięcia |
|||
Nieuznane lub niesatysfakcjonujące roszczenie | Możliwości: skarga do UTK* lub sprawa sądowa |
Tabela. PKP reklamacje – zestawienie uwarunkowań; *UTK – Urząd Transportu Kolejowego
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra reklamację należy złożyć w dowolnym punkcie odprawy przewoźnika lub we wskazanej przez przewoźnika jednostce, właściwej do spraw reklamacji.
Przykładowo w reklamacji PKP Intercity pismo reklamacyjne można złożyć osobiście w jednym z punktów obsługi pasażerów PKP Intercity, za pomocą formularza na stronie firmy lub pocztą na adres:
„PKP Intercity” S.A., Biuro Rozliczeń, Reklamacji i Windykacji
„Reklamacje”
Aleje Jerozolimskie 142 A
02-305 Warszawa
Kopie składanych dokumentów, np. uprawniających do ulgowego przejazdu, można potwierdzić w dowolnym punkcie obsługi klienta, u notariusza, bądź u wystawcy dokumentu.
W przypadku opóźnień pociągów zgodnie z wykładnią UTK nie jest konieczne uzyskanie poświadczenia na bilecie o fakcie opóźnienia, ponieważ przewoźnik ma w swoich systemach IT dokładne informacje o punktualności połączeń.
Jednak posiadanie poświadczenia może przyspieszyć procedurę reklamacji, ponieważ wciąż w wielu miejscach można znaleźć informację, o tym, że takie poświadczenie jest wymagane.
W przypadku reklamacji na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego 1371/2007 występują następujące ograniczenia:
- minimalny próg rekompensaty w Polsce to 4 EUR, czyli szacunkowo 17-18 PLN (jest to minimalna kwota której się domagamy)
- opóźnienia musi powstać na terenie UE – tego możemy nie wiedzieć na etapie składania reklamacji, ale w uzasadnieniu przewoźnik może wykazać, że opóźnienie, albo jego część, powstało poza UE.
Co ciekawe powyższa rekompensata przysługuje niezależnie od przyczyny opóźnienia, nawet jeżeli było ono spowodowane siłą wyższą (wg wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 26.09.2013 r. w sprawie C-509/11 ÖBB-Personenverkehr AG).
Reklamacja PKP – jak napisać
Zawartość reklamacji PKP opisuje Rozporządzenie Ministra. Zgodnie z nim reklamacja powinna zawierać:
- datę sporządzenia reklamacji;
- nazwę oraz adres siedziby przewoźnika;
- imię i nazwisko (nazwę) oraz adres zamieszkania osoby składającej reklamację;
- tytuł oraz uzasadnienie reklamacji;
- kwotę roszczenia (oddzielnie dla każdego dokumentu przewozowego)
- wykaz załączonych dokumentów;
- podpis osoby uprawnionej do wniesienia reklamacji
Reklamacja wezwania do zapłaty powinna zawierać również:
- numer i serię każdego wystawionego wezwania
W piśmie dobrze jeszcze wyraźnie określić:
- formę rekompensaty – w szczególności w przypadku reklamacji biletu PKP z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego, przewoźnik domyślnie dokona rekompensaty w formie bonu zniżkowego na kolejny bilet; jeżeli chcemy rekompensaty w formie finansowej, musimy to wyraźnie zaznaczyć
- w razie wnioskowania o rekompensatę finansową, bądź odszkodowanie – numer konta bankowego oraz nazwę banku jeżeli wnioskujemy o przelew, bądź adres pocztowy w razie wniosku o przekaz pocztowy.
Reklamacja PKP wzór
Na koniec przedstawiamy 2 wzory reklamacji PKP: dla przypadku opóźnienia pociągu i obniżonego komfortu, bądź jakości usługi oraz dla przypadku reklamacji wezwania do zapłaty. Wzory są zgodne z powyższymi wymogami i należy je dostosować do swojego przypadku.
Wzór reklamacji PKP dotyczącej opóźnienia, bądź obniżonego komfortu lub jakości usługi
Miejscowość, data
Do: (pełna nazwa i adres siedziby przewoźnika)
Imię, nazwisko i adres podróżnego
Reklamacja
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalenia stanu przesyłek i postępowania reklamacyjnego, składam reklamację dotyczącą niniejszej usługi przewozu
nr pociągu ………………………….., data wyjazdu …………………………
godzina wyjazdu ………………, stacja wyjazdu …………………………..
godzina przyjazdu………………., stacja przyjazdu ……………………………
Przyczyną reklamacji jest nieprawidłowe wykonanie usługi z uwagi na (np. dla nieprawidłowego wykonania usługi – opóźnienie pociągu o xx min. / awaria klimatyzacji / awaria ogrzewania / awaria oświetlenia / brak odpowiedniego wagonu / brak miejsca, itp.) …………………………… ………………………. …………………………… ………………… …………………… ……………………… ……………………… ……………………… …………. ………………. …………………. ………………….. .
(Gdy przyczyną jest opóźnienie pociągu)
W wyniku opóźnienia pociągu (tutaj opisać szkody oraz straty, np. spóźniłem się na samolot i byłem zmuszony skorzystać z usług hotelu, oraz straciłem 1 dzień urlopu, co wyniosło mnie – xx PLN za zmianę rezerwacji lotu oraz xx PLN za hotel, xx PLN za stracony dzień urlopu) ……………… …………………………… ………………………………………… ……………………………… ………………… ……………… ………………. ……………………….. ………………………. ………………………. ……………………… …………………
W związku z powyższym domagam się odszkodowania w wysokości …………………….. PLN, co odpowiada poniesionym dodatkowym kosztom.
(Gdy opóźnienie powyżej 60 minut)
Ponieważ opóźnienie pociągu wyniosło ………………… min wnioskuję ponadto, zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego (PE) i Rady (WE) nr 1371/2007 o rekompensatę w wysokości ……. % ceny biletu (w zależności od wielkości opóźnienia, np. 40% dla 100 min).
(Przyczyna dotycząca komfortu / jakości usługi)
W związku z obniżonym standardem usługi, domagam się odszkodowania w wysokości (np. 50% ceny biletu) ……………. ………………………. ……………………….. ……………………….. ……………………… …………………
Kwotę odszkodowania proszę przesłać przekazem pocztowym na mój adres / przelać na konto: (nazwa banku i numer konta) ………… ………………… …………………………… …………………………… …………………..
Załączone dokumenty:
- Oryginał biletu
- Rachunki poniesionych kosztów (np. hotel)
- ….. .
Z poważaniem,
Imię Nazwisko
(podpis)
Wzór reklamacji wezwania do zapłaty
Miejscowość, data
Do: (pełna nazwa i adres siedziby przewoźnika)
Imię, nazwisko i adres podróżnego
Reklamacja
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalenia stanu przesyłek i postępowania reklamacyjnego, składam reklamację dotyczącą niniejszej usługi przewozu
nr pociągu ………………………….., data wyjazdu …………………………
godzina wyjazdu ………………, stacja wyjazdu …………………………..
godzina przyjazdu………………., stacja przyjazdu ……………………………
Przyczyną reklamacji jest wezwanie do zapłaty nr ….………….. seria …..……….. .
Celem uzasadnienia reklamacji oświadczam, że posiadam ważny dokument uprawniający do przejazdu ulgowego / bezpłatnego: (nazwa, seria i numer dokumentu) …………………………… …………………………… ………………..
W związku z powyższym, wnioskuję o umorzenie wyżej wymienionego wezwania do zapłaty.
Wykaz załączników:
- Dowód wniesienia opłaty manipulacyjnej
- Potwierdzona kopia dokumentu uprawniającego do zniżki/bezpłatnego przejazdu
Z poważaniem,
Imię Nazwisko
(podpis)
Podsumowanie:
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 4 października 2018
- 0 Komentarzy