Reklamacja między przedsiębiorcami – reklamacja towaru kupionego na fakturę
Reklamacja towaru zakupionego na fakturę, czyli reklamacja między przedsiębiorcami, ma pewne subtelne różnice w porównaniu z reklamacją konsumencką. Prawdopodobnie najważniejsze to pamiętać, że
„Istnieje rękojmia między przedsiębiorcami, tzn. zarówno konsument jak i przedsiębiorca mają prawo do reklamacji z tytułu rękojmi. (…)
W reklamacji przedsiębiorcy tylko wady rozpoznane w chwili wydania towaru są uznawane za istniejące. Stąd ważne jest dokładne obejrzenie towaru po zakupie, a w reklamacji to reklamujący musi wykazać, że wada była nieoczywista w chwili wydania towaru.”
Więcej o różnicach tutaj: Reklamacja na fakturę oraz konsumencka.
Poniżej prezentujemy wzór reklamacji przedsiębiorcy, w przypadku ujawnienia się wady w trakcie użytkowania (tj. nie od razu po zakupie) i gdy przedmiot wcześniej nie był skutecznie reklamowany.
Na co zwrócić uwagę:
- data zgłoszenia wady i data wystąpienia wady muszą być bliskie (może być ten sam dzień, bądź kilka dni różnicy), ponieważ ustawa wymaga „niezwłocznego zawiadomienia” (zgodnie z Art. 563. § 1. Kodeksu cywilnego)
- oględziny i sprawdzenie są konieczne dla utrzymania prawa do reklamacji z rękojmi (ponownie zgodnie z Art. 563. § 1.)
- jeżeli były jakiekolwiek wątpliwości odnośnie jakości towaru przy oględzinach, dobrze jest o nich wspomnieć (np. znaki wskazujące, że opakowanie było wcześniej otwierane), bo może być to wskazówka istnienia ukrytej wady;
wtedy zamiast „W wyniku oględzin i sprawdzenia po zakupie, nie stwierdzono wad.” Piszemy np. „W wyniku oględzin i sprawdzenia po zakupie, zaobserwowano, że opakowanie nosiło ślady otwierania, natomiast (nazwa towaru) działał sprawnie”, - przy pierwszej reklamacji między przedsiębiorcami sprzedawca ma dowolność zamiany żądania (wymiana, bądź naprawa), bez względu na preferencje reklamującego
A teraz wzór reklamacji. Teksty kursywą w nawiasie zamieniamy na dane dotyczące składanej reklamacji.
(Miejscowość, data)
Do: (nazwa sklepu, adres)
Reklamacja towaru
Niniejszym zawiadamiam, że zakupiony przeze mnie w dniu (data zakupu) (dokładna nazwa towaru, np. telefon, model) jest wadliwy.
Wada polega na (opis wady, tj. jakie objawy, jak istotne, czy np. uniemożliwiają dalsze użytkowanie).
W wyniku oględzin i sprawdzenia (nazwa towaru) po zakupie, nie stwierdzono wad. Wada została stwierdzona w dniu (data stwierdzenia wady). Nie wystąpiły żadne obiektywne przyczyny, ani zdarzenia, które mogłyby spowodować powstanie powyższej wady, stąd najbardziej prawdopodobne jest istnienie wady ukrytej w chwili zakupu.
Wobec powyższego, składam reklamację (nazwa towaru) tytułem rękojmi oraz, zgodnie z ustawą Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r., art. 561 § 1, proszę o wymianę urządzenia na nowe, wolne od wad, bądź o jego naprawę.
Z poważaniem,
(Imię i nazwisko)
(Nazwa i adres firmy, na którą dokonano zakupu)
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 7 stycznia 2018
- 0 Komentarzy
0 Comments