
Reklamacja mebli WZÓR do wypełnienia
Jak napisać reklamację mebli? meble, podobnie jak buty czy urządzenia elektryczne, także podlegają reklamacji. Sprzedawca odpowiada za oferowany towar z tytułu rękojmi lub z tytułu gwarancji, jeśli została ona udzielona. Wybór podstawy reklamacji zależy wyłącznie od klienta. Najlepiej więc przed zgłoszeniem zapoznać się z dokumentem gwarancyjnym.
Wstęp
SPIS TREŚCI
Co jeszcze należy wiedzieć na temat reklamacji mebli? sporządzenie pisma reklamacyjnego dotyczącego mebli nie jest łatwe, dlatego, aby ułatwić Ci przygotowanie takiego pisma, opracowaliśmy gotowy do wypełnienia wzór reklamacji mebli, który pobierzesz poniżej:

Reklamacja mebli wzór
Reklamacja mebli w ramach rękojmi
Zarówno reklamacja mebli kuchennych, jak i pokojowych czy łazienkowych może zostać zgłoszona na podstawie rękojmi, czyli odpowiedzialności sprzedawcy, która trwa dwa lata w przypadku produktów nowych, lecz może zostać skrócona do roku w przypadku produktów używanych (o ile sprzedający poinformuje o tym kupującego).
Jeśli chcesz złożyć reklamację na meble z tytułu rękojmi, możesz żądać od sprzedającego:
- wymiany mebla na nowy w całości lub wymiany uszkodzonego elementu mebla,
- naprawy (bezpłatnej),
- obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy, jeśli wada produktu jest istotna.
Należy wiedzieć, że pierwsza reklamacja mebli tapicerowanych czy jakichkolwiek innych jest z reguły rozwiązywana poprzez naprawę lub wymianę. Dopiero kolejne reklamacje czy odwołania od reklamacji skutkują zazwyczaj obniżeniem ceny towaru lub zwrotem gotówki.
Reklamacja mebli zgłoszona w ciągu 12 miesięcy od zakupu sprawia, że zauważoną wadę uznaje się za istniejąca od początku, czyli również w momencie sprzedaży.
Jeśli złożysz reklamację w ciągu roku od zakupu, to sprzedawca będzie miał obowiązek udowodnienia, że produkt nie był wadliwy w momencie sprzedaży (że został uszkodzony przez nabywcę).
Może on odwołać się więc do opinii rzeczoznawcy, jednak konsument ma prawo podważyć taką opinię opinią własnego rzeczoznawcy, której koszt – w przypadku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji – poniesie sprzedawca.
Warto zapamiętać, że jeśli sprzedający nie odpowie na pismo reklamacyjne w ciągu 14 dni, reklamacja zostaje uznana za rozpatrzoną pozytywnie.
Reklamacja mebli w ramach gwarancji
Reklamacja mebli kuchennych i innych mebli może zostać złożona również na podstawie gwarancji, która udzielana jest dobrowolnie. Uprawnienia konsumenta w ramach takiej gwarancji określane są w dokumencie gwarancyjnym, który informuje między innymi o możliwych sposobach rozwiązania zgłoszenia reklamacyjnego.
Zasadniczo, warunki gwarancji są mniej korzystne niż warunki rękojmi, jednak zdarza się, że gwarancja trwa dłużej i w niektórych przypadkach złożenie reklamacji z tytułu gwarancji będzie jedyną możliwością.
Należy pamiętać również, że w przypadku odrzucenia zgłoszenia reklamacyjnego w ramach gwarancji, nadal mamy prawo złożyć reklamację z tytułu rękojmi – o ile ta nadal obowiązuje.
Ile czasu ma konsument na zgłoszenie reklamacji mebli?
Zarówno reklamacja mebli na wymiar, jak i reklamacja mebli gotowych podlega pewnym regulacjom, określonym w przepisach ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Zgodnie z jej postanowieniami konsument ma określony czas na zgłoszenie niezgodności towaru z umową, czyli zgłoszenia nieprawidłowości, jakie przejawia zakupiony przedmiot. Mogą to być zarówno wady fizyczne, jak i brak właściwości, o istnieniu których zapewniał sprzedający.
Należy podkreślić, że według omawianej ustawy konsument traci uprawnienia związane z reklamacją, jeśli nie zawiadomi sprzedawcy o niezgodności towaru z umową w ciągu 2 miesięcy od jej zaistnienia.
Jeżeli więc wypełnisz formularz reklamacji mebli, z którego będzie wynikało, że zauważyłeś wadę wcześniej niż 2 miesiące temu, sprzedawca będzie miał prawo odrzucić reklamację nawet bez zapoznawania się z treścią pisma.
Czego może dotyczyć reklamacja mebli?
Formularz reklamacyjny mebli można wypełnić w przypadku stwierdzenia takich wad przedmiotu, jak:
- niezgodność z opisem oferty, na przykład zły rozmiar, zły kolor, inny rodzaj materiału,
- słabej jakości okleina, która łuszczy się, odpryskuje, odkleja się,
- niekompletność mebla, na przykład brak nóżki, półki, uchwytu,
- niestaranne, nieestetyczne wykonanie, na przykład ślady z kleju, nierówności powierzchni,
- błędy konstrukcyjne, na przykład niedomykające się drzwiczki, wypadająca z prowadnic szuflada,
- brak możliwości zamontowania jednego z elementów (niepasujące elementy),
- niskiej jakości tapicerka lub tapicerka niezgodna z opisem,
- niedopasowanie elementów kompletu mebli, na przykład inny odcień obicia,
- uszkodzenia mechaniczne, na przykład zarysowania, pęknięcia, wgniecenia.
Jak napisać reklamację mebli?
W celu sprawnego i poprawnego sporządzenia pisma reklamacyjnego warto wykorzystać przygotowany przez nas gotowy wzór reklamacji mebli. Dokument należy adresować do sprzedawcy, u którego meble zostały nabyte.
Do pisma można dołączyć paragon, jednak nie jest to obligatoryjne. Istnieje bowiem wiele różnych dowodów zakupu, w tym między innymi wyciąg z konta czy nawet e-mail potwierdzający opłacenie zamówienia.
Jak napisać reklamację na meble? Dokument powinien opisywać zauważoną wadę, a także żądania nabywcy względem wadliwego towaru. W ramach rękojmi konsument może żądać naprawy, wymiany lub zwrotu ceny (ewentualnie jej obniżenia).
Zasadniczo wybrana przez konsumenta metoda rozwiązania sprawy powinna być dla sprzedawcy wiążąca, jednak jeśli wymiana lub naprawa rzeczy okazuje się niemożliwa czy nieopłacalna, można zdecydować się również na zwrot ceny za towar, choć z reguły jest to wariant ostateczny.
Podobne tematy:
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 16 listopada 2021
- 0 Komentarzy