Reklamacja do biura podróży WZÓR do wypełnienia
Jak napisać reklamacje do biura podróży? wszelkie niedogodności i niezgodności z umową, jakie pojawią się w trakcie wyjazdu zorganizowanego przez biuro podróży, konsument ma prawo zareklamować. Warto zrobić to jeszcze w trakcie podróży, ponieważ wtedy przedsiębiorstwo będzie miało szansę usunąć niedogodności.Oczywiście reklamację można też złożyć po odbytej wycieczce lub imprezie turystycznej.
Wstęp
SPIS TREŚCI
Zgodnie z prawem klient ma aż 3 lata na dochodzenie swoich roszczeń. Jak zatem sporządzić skuteczną reklamację w biurze podróży? aby ułatwić Ci to zadanie, przygotowaliśmy gotowy do wypełnienia wzór reklamacji w biurze podróży którą pobierzesz poniżej:
Reklamacja do biura podróży wzór
Czego może dotyczyć reklamacja do biura podróży?
Reklamacja wycieczki może dotyczyć właściwie wszystkich jej aspektów – od monotonnego jedzenia, poprzez brak widoku na morze z okna pokoju aż po opóźnienie wylotu.
Podpowiedzi, co do możliwych przyczyn reklamacji warto poszukać w tak zwanej tabeli frankfurckiej, która poza wyliczeniem niedogodności podlegającym reklamacji podaje także proponowaną wielkość upustu w procentach.
Przykładowo, reklamacja do biura podróży może dotyczyć zbyt małej powierzchni zarezerwowanego pokoju, za co klientowi należy się zwrot od 5 do 10% ceny wyjazdu.
Brak miejsca w hotelu
Tak zwany overbooking, czyli nadrezerwacja w hotelu, na skutek której, konsument przybywający na miejsce docelowe nie ma możliwości noclegu ze względu na brak wolnych miejsc, stanowi podstawę do złożenia reklamacji w biurze podróży.
Zanim jednak klient złoży taką reklamację, powinien poinformować organizatora wyjazdu o problemie. Przedsiębiorca ma obowiązek zaproponować konsumentowi inny hotel o takim samym lub wyższym standardzie.
Istotne jest także zachowanie wszelkich obiecanych udogodnień, takich jak basen czy sauna. Jeżeli biuro nie wywiąże się z tego obowiązku, konsument ma prawo złożyć reklamację.
Gdzie złożyć reklamację wycieczki?
O niedogodnościach związanych z wyjazdem, który nie spełnia warunków umowy, należy poinformować jeszcze podczas wakacji obsługę lub rezydenta.
Najlepiej uzyskać potwierdzenie takiego zawiadomienia na piśmie, ponieważ pełni to istotną rolę dowodową. Klient biura podróży może przygotować również własne dowody, na przykład w formie fotograficznej.
Reklamację wycieczki można złożyć już po powrocie u organizatora wyjazdu lub u agenta, który sprzedał nam wycieczkę.
Należy pamiętać, że konsumentowi przysługuje nie tylko prawo domagania się obniżenia ceny wyjazdu, ale również prawo roszczenia odszkodowania lub zadośćuczynienia za poniesione krzywdy.
Czy reklamacja wakacji może dotyczyć ceny wyjazdu?
Zasadniczo, cena wycieczki nie powinna zostać podwyższona. Biuro ma możliwość podwyższenia ceny jedynie w przypadku, gdy przewiduje to zawarta z klientem umowa lub w obliczu takich okoliczności, jak:
- wzrost kosztów transportu,
- wzrost opłat urzędowych, podatków lub innych opłat, na przykład lotniskowych, załadunkowych czy przeładunkowych,
- wzrost kursu walut.
Należy pamiętać jednak, że organizator wyjazdu może podnieść cenę najpóźniej na 20 dni przed terminem wycieczki. Poza tym, jeśli cena zostanie podniesiona o więcej niż 8%, konsument może całkowicie odstąpić od umowy i nie ponosić żadnych kosztów.
Jak napisać reklamację do biura podróży?
Reklamacja wycieczki z biura podróży musi zawierać wiele niezbędnych elementów, dlatego sporządzając tego typu pismo, warto wykorzystać gotowy do wypełnienia wzór reklamacji do biura podróży.
Dokument tego typu powinien uwzględniać nie tylko dane klienta i dane przedsiębiorstwa, ale również dwa najważniejsze elementy, czyli opis niedogodności, które spotkały konsumenta podczas wyjazdu oraz określenie żądań.
Reklamacja usług turystycznych powinna zostać poparta dowodami, dlatego tak ważne jest zgłoszenie niedogodności jeszcze na miejscu wyjazdu oraz wykonanie zdjęć dokumentujących na przykład wielkość czy standard pokoju hotelowego.
Jeśli chodzi o żądania, to w przypadku reklamacji do biura podróży dotyczą one najczęściej obniżenia ceny wyjazdu.
Określenie konkretnej wielkości upustu najlepiej oprzeć na wspomnianej już tabeli frankfurckiej, która, chociaż nie stanowi oficjalnego dokumentu, jest respektowana w postępowaniach reklamacyjnych.
Nieudana reklamacja wczasów
Co zrobić kiedy reklamacja wycieczki zagranicznej lub krajowej zostanie odrzucona? Pierwszym rozwiązaniem powinno być odwołanie od nieuznanej reklamacji biura podróży, czyli złożenie kolejnej reklamacji, w której odniesiemy się do zarzutów przedsiębiorcy.
Jeśli to okaże się nieskuteczne, konsument może zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów, który wystąpi do organizatora z żądaniem odpowiedzi w imieniu klienta, a jeśli uzna to za stosowne, skieruje sprawę do sądu.
Pomocne może okazać się także zgłoszenie do Marszałka województwa, który wydaje koncesję na prowadzenie usług turystycznych.
Co jeśli biuro ogłosi upadłość?
Najgorszy scenariusz wakacyjnego wyjazdu to bankructwo biura podróży w trakcie wycieczki. Dawniej jedyne, na co klient mógł liczyć w takiej sytuacji, to pokrycie kosztów powrotu do kraju i zwrot niewykorzystanej kwoty.
W chwili obecnej nawet po ogłoszeniu upadłości przedsiębiorstwa, turysta powinien móc kontynuować wypoczynek, a jeśli na niego nie wyjechał, może domagać się zwrotu wpłaconych środków w ciągu maksymalnie 120 dni.
Rozwiązanie to umożliwiają środki z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, który istnieje w Polsce od 2016 roku.
Podobne tematy:
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 17 listopada 2021
- 0 Komentarzy