• Strona główna
  • Poradnik
  • Wzory reklamacji

Strona główna » Reklamacja bez paragonu CZY jest możliwa w 2021 roku?

Reklamacja bez paragonu CZY jest możliwa w 2021 roku?

Dawniej reklamacja bez paragonu była niemożliwa przede wszystkim ze względu na fakt, że płatności dokonywano wyłącznie gotówką. W takich okolicznościach wydruk z kasy fiskalnej stanowił jedyny dowód zakupu, a to właśnie ten dokument jest niezbędny w celu złożenia reklamacji.

Czy reklamacja towaru bez paragonu jest więc możliwa w dzisiejszych czasach?

Brak paragonu a reklamacja

SPIS TREŚCI

  • Brak paragonu a reklamacja
  • Czy paragon jest niezbędny do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi?
  • Czy trzeba mieć paragon do reklamacji?
  • Co zrobić, jeśli sprzedawca odrzuci reklamację bez paragonu?

Od 2004 roku każdy przedsiębiorca zobligowany jest do wystawienia paragonu fiskalnego  konsumentowi. Może wysłać także paragon w formie elektronicznej, za zgodą nabywcy.

Każdy taki dokument drukowany przez kasę fiskalną powinien zawierać:

  • imię i nazwisko lub nazwę podatnika, a także adres punktu sprzedaży lub adres siedziby,
  • numer NIP podatnika,
  • numer wydruku (paragonu),
  • datę i dokładną godziną sprzedaży,
  • oznaczenie „Paragon fiskalny”,
  • nazwę towaru lub usługi,
  • cenę jednostkową towaru lub usługi,
  • ilość i wartość łączną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem stawki podatku,
  • wartość ewentualnych upustów czy obniżek,
  • wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku po uwzględnieniu upustów czy obniżek,
  • wartość sprzedaży zwolnionej od podatku,
  • łączną wysokość podatku,
  • łączną wartość sprzedaży (brutto),
  • oznaczenie waluty, w której jest zapisywana sprzedaż,
  • kolejny numer paragonu,
  • numer kasy i oznaczenie kasjera,
  • logo fiskalne i numer unikatowy.

Paragon zawiera więc wiele szczegółów dotyczących transakcji, jednak w obecnych czasach jest jedynie jednym z dokumentów, stanowiących dowód zakupu.

Tymczasem przepisy dotyczące reklamacji czy zwrotu towaru nie odnoszą się do pojęcia paragonu, lecz do pojęcia dowodu zakupu.

Reklamacja bez paragonu jest zatem możliwa i sprzedawca nie ma prawa odmówić jej przyjęcia. Jeśli tak postępuje, łamie prawo i może zostać ukarany przez UOKiK.

Czy paragon jest niezbędny do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi?

Według przepisów sprzedawca nie może narzucić konsumentowi trybu składania reklamacji, a już z pewnością nie ma prawa uznać paragonu za jedyną podstawę prawną do reklamowania rzeczy wadliwej.

Przepisy mają bowiem strzec tego, aby możliwość złożenia reklamacji nie została w żaden sposób ograniczona.

Zagadnienie reklamacja a brak paragonu ma więc jedno proste rozwiązanie – wystarczy przedstawić inny dowód zakupu, którym współcześnie może być wiele różnych dokumentów w formie elektronicznej.

Czy do reklamacji potrzebny jest paragon? Jeśli transakcji dokonano online lub przy pomocy karty płatniczej, nie. Paragon zastąpi wtedy:

  • wydruk z terminala, czyli dowód transakcji kartą debetową lub kredytową,
  • e-mail z potwierdzeniem transakcji,
  • wyciąg z konta bankowego,
  • dane ze sklepu internetowego,
  • pisemne potwierdzenie zawarcia umowy sprzedaży, czyli umowa kupna-sprzedaży, o którą konsument ma prawo poprosić sprzedawcę lub którą musi otrzymać, jeśli kupuje produkt z przedpłatą, na raty, na zamówienie, bądź za cenę powyżej 2 tysięcy złotych.

Czy można reklamować towar bez paragonu, jeśli nie płaciliśmy za niego online ani kartą płatniczą, lecz gotówką? Okazuje się, że tak, ponieważ potwierdzeniem transakcji kupna sprzedaży będą nawet zeznania świadków.

Czy trzeba mieć paragon do reklamacji?

Odpowiedź na pytanie, czy paragon jest potrzebny do reklamacji, brzmi „potrzebny, ale nie konieczny”. Paragon stanowi dowód zakupu. Zawiera wiele istotnych informacji, które są niezbędne w procesie rozpatrywania reklamacji.

Jeśli konsument posiada taki dowód zakupu, powinien dołączyć go do pisma reklamacyjnego, aby usprawnić cały proces.

Nie jest to jednak jego obowiązkiem, a sprzedawca nie może odmówić mu przyjęcia reklamacji na podstawie braku paragonu.

Czy można reklamować bez paragonu? Należy pamiętać, że nie tylko nabywca otrzymuje paragon podczas zakupu. Własną kopię lub dane z wewnętrznego systemu elektronicznego powinien posiadać także sprzedawca.

Jeśli faktycznie podejrzewa, że nabywca przedstawia mu budzący wątpliwości dowód zakupu, może zweryfikować jego prawdziwość na podstawie własnych źródeł informacji.

Co zrobić, jeśli sprzedawca odrzuci reklamację bez paragonu?

Warto pamiętać, że konsumentowi przysługują zwykle dwie drogi złożenia reklamacji – rękojmia i gwarancja. W przypadku reklamacji na podstawie rękojmi procedurą zajmuje się sprzedawca. W przypadku gwarancji z reguły jest to producent.

Podstawę składania reklamacji wybiera konsument i w razie potrzeby może korzystać z nich zamiennie. Jeśli powołanie się na gwarancję okaże się nieskuteczne, warto zareklamować towar z tytułu rękojmi i odwrotnie.

Jeśli sprzedawca lub producent odmówią przyjęcia reklamacji ze względu na brak paragonu, konsument powinien skorzystać z pomocy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Należy pamiętać bowiem, że przedsiębiorca w żaden sposób nie może ograniczać konsumentowi możliwości złożenia reklamacji.

Podsumowując, brak paragonu nie wyklucza możliwości złożenia reklamacji. Wystarczy zastąpić ten dokument innym dowodem potwierdzającym transakcję – wyciągiem bankowym, potwierdzeniem płatności kartą czy nawet e-mailem ze sklepu internetowego.

Podobne tematy:

  • Reklamacja usługi fryzjerskiej wzór
  • Czas rozpatrzenia reklamacji
  • Zwrot towaru zakupionego przez internet WZÓR
  • Reklamacja usługi kosmetycznej WZÓR
  • Reklamacja okien WZÓR
  • Opublikowano przez czyuzna.pl
  • Dnia: 17 listopada 2021
  • 0 Komentarzy
Najnowsze wpisy
  • Odpowiedź na reklamację WZÓR
  • Odrzucenie reklamacji WZÓR do wypełnienia
  • Protokół uszkodzenia przesyłki WZÓR
  • Reklamacja do biura podróży WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja bez paragonu CZY jest możliwa w 2021 roku?
  • Reklamacja usługi fryzjerskiej wzór
  • Czas rozpatrzenia reklamacji [TERMIN w 2022]
  • Zwrot towaru zakupionego przez internet WZÓR
  • Reklamacja usługi kosmetycznej WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja mebli WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja usługi WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja okien WZÓR do wypełnienia
  • Brak odpowiedzi na reklamację – co dalej?
  • Uznanie reklamacji WZÓR do wypełnienia!
  • Wzór reklamacji towaru uszkodzonego 
  • Reklamacja telefonu WZÓR do wypełnienia
  • Co zrobić, gdy reklamacja została odrzucona? WZÓR odwołania
  • Reklamacja montażu drzwi – wzór, przykład, opis
  • Wygięty telefon Huawei – reklamacja i co dalej
  • Reklamacja obuwia Deichmann, tak firma uznaje reklamacje
Reklama

Reklamacja usługi fryzjerskiej wzór

Previous thumb

Reklamacja do biura podróży WZÓR do wypełnienia

Next thumb
Scroll
Najciekawsze artykuły
  • Co zrobić, gdy reklamacja została odrzucona? WZÓR odwołania
  • Reklamacja montażu drzwi – wzór, przykład, opis
  • Wygięty telefon Huawei – reklamacja i co dalej
  • Reklamacja obuwia Deichmann, tak firma uznaje reklamacje
  • Uznana reklamacja odzieży – o czym pamiętać (przykłady)
  • Skrzypiące buty i uznana reklamacja? To możliwe!
  • Reklamacja obuwia sportowego – sprawa sądowa
  • Jak złożyć reklamację usługi kurierskiej – wszystkie przypadki
  • Reklamacja obuwia CCC, tak firma uznaje reklamacje – 10 przykładów
  • Reklamacja uszkodzonej przesyłki WZÓR
  • Informacje o danych osobowych (RODO)
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
©2018-2021 Czyuzna.pl REDAKCJA Czyuzna.pl: Energetyka 2/18 62-510 Konin woj. wielkopolskie. WYDAWCA i ADMINISTRATOR DANYCH: Grzegorz Szwaciński NIP: 665-259-59-85 REGON: 369166329