Reklamacja bez paragonu CZY jest możliwa w 2021 roku?
Dawniej reklamacja bez paragonu była niemożliwa przede wszystkim ze względu na fakt, że płatności dokonywano wyłącznie gotówką. W takich okolicznościach wydruk z kasy fiskalnej stanowił jedyny dowód zakupu, a to właśnie ten dokument jest niezbędny w celu złożenia reklamacji.
Czy reklamacja towaru bez paragonu jest więc możliwa w dzisiejszych czasach?
Brak paragonu a reklamacja
SPIS TREŚCI
Od 2004 roku każdy przedsiębiorca zobligowany jest do wystawienia paragonu fiskalnego konsumentowi. Może wysłać także paragon w formie elektronicznej, za zgodą nabywcy.
Każdy taki dokument drukowany przez kasę fiskalną powinien zawierać:
- imię i nazwisko lub nazwę podatnika, a także adres punktu sprzedaży lub adres siedziby,
- numer NIP podatnika,
- numer wydruku (paragonu),
- datę i dokładną godziną sprzedaży,
- oznaczenie „Paragon fiskalny”,
- nazwę towaru lub usługi,
- cenę jednostkową towaru lub usługi,
- ilość i wartość łączną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem stawki podatku,
- wartość ewentualnych upustów czy obniżek,
- wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku po uwzględnieniu upustów czy obniżek,
- wartość sprzedaży zwolnionej od podatku,
- łączną wysokość podatku,
- łączną wartość sprzedaży (brutto),
- oznaczenie waluty, w której jest zapisywana sprzedaż,
- kolejny numer paragonu,
- numer kasy i oznaczenie kasjera,
- logo fiskalne i numer unikatowy.
Paragon zawiera więc wiele szczegółów dotyczących transakcji, jednak w obecnych czasach jest jedynie jednym z dokumentów, stanowiących dowód zakupu.
Tymczasem przepisy dotyczące reklamacji czy zwrotu towaru nie odnoszą się do pojęcia paragonu, lecz do pojęcia dowodu zakupu.
Reklamacja bez paragonu jest zatem możliwa i sprzedawca nie ma prawa odmówić jej przyjęcia. Jeśli tak postępuje, łamie prawo i może zostać ukarany przez UOKiK.
Czy paragon jest niezbędny do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi?
Według przepisów sprzedawca nie może narzucić konsumentowi trybu składania reklamacji, a już z pewnością nie ma prawa uznać paragonu za jedyną podstawę prawną do reklamowania rzeczy wadliwej.
Przepisy mają bowiem strzec tego, aby możliwość złożenia reklamacji nie została w żaden sposób ograniczona.
Zagadnienie reklamacja a brak paragonu ma więc jedno proste rozwiązanie – wystarczy przedstawić inny dowód zakupu, którym współcześnie może być wiele różnych dokumentów w formie elektronicznej.
Czy do reklamacji potrzebny jest paragon? Jeśli transakcji dokonano online lub przy pomocy karty płatniczej, nie. Paragon zastąpi wtedy:
- wydruk z terminala, czyli dowód transakcji kartą debetową lub kredytową,
- e-mail z potwierdzeniem transakcji,
- wyciąg z konta bankowego,
- dane ze sklepu internetowego,
- pisemne potwierdzenie zawarcia umowy sprzedaży, czyli umowa kupna-sprzedaży, o którą konsument ma prawo poprosić sprzedawcę lub którą musi otrzymać, jeśli kupuje produkt z przedpłatą, na raty, na zamówienie, bądź za cenę powyżej 2 tysięcy złotych.
Czy można reklamować towar bez paragonu, jeśli nie płaciliśmy za niego online ani kartą płatniczą, lecz gotówką? Okazuje się, że tak, ponieważ potwierdzeniem transakcji kupna sprzedaży będą nawet zeznania świadków.
Czy trzeba mieć paragon do reklamacji?
Odpowiedź na pytanie, czy paragon jest potrzebny do reklamacji, brzmi „potrzebny, ale nie konieczny”. Paragon stanowi dowód zakupu. Zawiera wiele istotnych informacji, które są niezbędne w procesie rozpatrywania reklamacji.
Jeśli konsument posiada taki dowód zakupu, powinien dołączyć go do pisma reklamacyjnego, aby usprawnić cały proces.
Nie jest to jednak jego obowiązkiem, a sprzedawca nie może odmówić mu przyjęcia reklamacji na podstawie braku paragonu.
Czy można reklamować bez paragonu? Należy pamiętać, że nie tylko nabywca otrzymuje paragon podczas zakupu. Własną kopię lub dane z wewnętrznego systemu elektronicznego powinien posiadać także sprzedawca.
Jeśli faktycznie podejrzewa, że nabywca przedstawia mu budzący wątpliwości dowód zakupu, może zweryfikować jego prawdziwość na podstawie własnych źródeł informacji.
Co zrobić, jeśli sprzedawca odrzuci reklamację bez paragonu?
Warto pamiętać, że konsumentowi przysługują zwykle dwie drogi złożenia reklamacji – rękojmia i gwarancja. W przypadku reklamacji na podstawie rękojmi procedurą zajmuje się sprzedawca. W przypadku gwarancji z reguły jest to producent.
Podstawę składania reklamacji wybiera konsument i w razie potrzeby może korzystać z nich zamiennie. Jeśli powołanie się na gwarancję okaże się nieskuteczne, warto zareklamować towar z tytułu rękojmi i odwrotnie.
Jeśli sprzedawca lub producent odmówią przyjęcia reklamacji ze względu na brak paragonu, konsument powinien skorzystać z pomocy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Należy pamiętać bowiem, że przedsiębiorca w żaden sposób nie może ograniczać konsumentowi możliwości złożenia reklamacji.
Podsumowując, brak paragonu nie wyklucza możliwości złożenia reklamacji. Wystarczy zastąpić ten dokument innym dowodem potwierdzającym transakcję – wyciągiem bankowym, potwierdzeniem płatności kartą czy nawet e-mailem ze sklepu internetowego.
Podobne tematy:
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 17 listopada 2021
- 0 Komentarzy