• Strona główna
  • Poradnik
  • Wzory reklamacji

Strona główna » Reklamacja a gwarancja – wyjaśniamy

Reklamacja a gwarancja – wyjaśniamy

Reklamacja a gwarancja? Jeśli tu trafiłeś, to prawdopodobnie masz braki wiedzy w temacie reklamacji. Ale dobrze, że tu jesteś, zajmiemy się Tobą.

Jeśli stanąłeś przed dylematem reklamacja a gwarancja, to możesz zastanawiać się:

  • Jak złożyć reklamację gwarancyjną
  • Co złożyć – gwarancję czy reklamację
  • Reklamacja, gwarancja a może rękojmia – co w zasadzie one oznaczają i co powinieneś wybrać

Niżej wyjaśnimy wszystkie te pojęcia, tj. czym jest gwarancja, czym jest reklamacja, jakie są między nimi zależności. Dodatkowo piszemy też o rękojmi. Piszemy odnosząc się do reklamacji towaru (nie usług) przez konsumenta.

Reklamacja a gwarancja oraz rękojmia – podstawowe informacje

Reklamacją nazywamy zgłoszenie wady towaru, wraz z żądaniem. Jest ono skierowane do przedsiębiorcy – adresata reklamacji. Adresatem reklamacji może być zarówno producent, importer, dystrybutor jak i sprzedawca. Zwróć uwagę, że samo zgłoszenie wady, czy też niezadowalającej jakości towaru nie jest jeszcze reklamacją i może być potraktowane przez adresata reklamacji jako opinia.

Gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem firmy do naprawy, bądź wymiany towaru, gdy nie ma on właściwości wskazanych w oświadczeniu gwarancyjnym. Innymi słowy, np. jeżeli zepsuł się tablet, a mamy kartę gwarancyjną, to możemy zwrócić się do gwaranta z żądaniem np. naprawy, bądź wymiany na nowy. Musimy jednak uważnie przeczytać warunki gwarancji (karta gwarancyjna), które często zawierają różne wykluczenia (np. bateria urządzenia), bądź różnicują czas ochrony, np. tablet 24 miesiące, akcesoria dodatkowe 12 miesięcy, nośniki danych 3 miesiące. Zwykle gwarantem będzie producent lub dystrybutor, ale może być nim także sprzedawca. W reklamacji gwarancyjnej musimy zwykle wykazać się dowodem zakupu.

Przy rozważaniach reklamacja a gwarancja, istotne jest również zrozumienie pojęcia rękojmi. Rękojmia jest ustawowo (ustawa kodeks cywilny) regulowanym obowiązkiem sprzedawcy wobec kupującego w sytuacji ujawnienia się wady towaru. W takim przypadku mamy prawo ubiegać się u sprzedawcy o naprawę, wymianę, bądź odstąpienie od umowy zakupu wadliwego towaru. Nasze prawa są zapisane w ustawie i jednakowe dla wszystkich towarów sprzedawanych w Polsce. Przykładowo rękojmia trwa, zgodnie z ustawą, 24 miesiące, a na ustosunkowanie się do reklamacji sprzedawca ma 14 dni. Składając reklamację tytułem rękojmi musimy mieć przy sobie, poza pismem reklamacyjnym (często sklep ma swój formularz, na którym możemy wypełnić nasze zgłoszenie), również dowód zakupu.

Zależności między reklamacją a gwarancją oraz rękojmią

Zarówno gwarancja jak i rękojmia są drogami składania reklamacji. Odrębnymi i niewykluczającymi się, tzn. reklamacja tytułem gwarancji nie wyklucza możliwości złożenia reklamacji tytułem rękojmi i na odwrót.

W poniższej tabeli przedstawimy główne zależności między reklamacją, gwarancją i rękojmią.

 

Reklamacja

Podstawa/tytułGwarancjaRękojmia
WystępowanieJeżeli udzielono (dobrowolnie)Zawsze (obligatoryjnie)
Podstawa prawnaOświadczenie gwaranta, np. karta gwarancyjnaUstawa Kodeks Cywilny
Czas ochronyWg oświadczenia2 lata od wydania towaru
Czas odpowiedzi na reklamacjęWg oświadczenia, bądź 14 dni14 dni
Wymagane dokumentyWg oświadczenia - zwykle wypełniona karta gwarancyjna oraz dowód zakupuDowód zakupu, pismo reklamacyjne
Adresat reklamacjiZwykle producent, dystrybutor lub importer; czasem sprzedawcaSprzedawca

Mamy nadzieję, że powyższe wyjaśnienia przybliżyły zawiłości zwrotów reklamacja a gwarancja oraz rękojmia. Dają one podstawową wiedzę, która pozwala zrozumieć jakie mamy możliwości wyboru przy reklamacji towaru.

Odpowiadając na wstępne pytanie. Aby złożyć reklamację gwarancyjną, musimy zwrócić się do gwaranta (np. telefonicznie, osobiście, lub przez formularz), przedstawić dowód zakupu oraz kartę gwarancyjną (nie zawsze jest to konieczne) i opisać problem (zgodnie z wybraną ścieżką komunikacji). Zwykle musimy też dostarczyć produkt do gwaranta. Przykład reklamacji gwarancyjnej laptopa ASUS możesz znaleźć tutaj: https://czyuzna.pl/reklamacja.html?id=135.

Osobną kwestią jest decyzja co wybrać gwarancję czy rękojmię, ponieważ jak wynika z naszych powyższych słów, występują między nimi pewne istotne różnice. O tym co wybrać, piszemy krótko tutaj: https://czyuzna.pl/poradnik/gwarancja-czy-rekojmia/

  • Opublikowano przez czyuzna.pl
  • Dnia: 18 października 2018
  • 0 Komentarzy
Najnowsze wpisy
  • Jak zorganizować wymianę prezentów w rodzinie lub wśród znajomych?
  • Odpowiedź na reklamację WZÓR
  • Odrzucenie reklamacji WZÓR do wypełnienia
  • Protokół uszkodzenia przesyłki WZÓR
  • Reklamacja do biura podróży WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja bez paragonu CZY jest możliwa w 2021 roku?
  • Reklamacja usługi fryzjerskiej wzór
  • Czas rozpatrzenia reklamacji [TERMIN w 2022]
  • Zwrot towaru zakupionego przez internet WZÓR
  • Reklamacja usługi kosmetycznej WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja mebli WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja usługi WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja okien WZÓR do wypełnienia
  • Brak odpowiedzi na reklamację – co dalej?
  • Uznanie reklamacji WZÓR do wypełnienia!
  • Wzór reklamacji towaru uszkodzonego 
  • Reklamacja telefonu WZÓR do wypełnienia
  • Co zrobić, gdy reklamacja została odrzucona? WZÓR odwołania
  • Reklamacja montażu drzwi – wzór, przykład, opis
  • Wygięty telefon Huawei – reklamacja i co dalej
Reklama

Reklamacja telefonu – ile trwa

Previous thumb

Reklamacja przez internet - kto ponosi koszty przesyłki?

Next thumb
Scroll
Najciekawsze artykuły
  • Co zrobić, gdy reklamacja została odrzucona? WZÓR odwołania
  • Reklamacja montażu drzwi – wzór, przykład, opis
  • Wygięty telefon Huawei – reklamacja i co dalej
  • Reklamacja obuwia Deichmann, tak firma uznaje reklamacje
  • Uznana reklamacja odzieży – o czym pamiętać (przykłady)
  • Skrzypiące buty i uznana reklamacja? To możliwe!
  • Reklamacja obuwia sportowego – sprawa sądowa
  • Jak złożyć reklamację usługi kurierskiej – wszystkie przypadki
  • Reklamacja obuwia CCC, tak firma uznaje reklamacje – 10 przykładów
  • Reklamacja uszkodzonej przesyłki WZÓR
  • Informacje o danych osobowych (RODO)
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
©2018-2021 Czyuzna.pl REDAKCJA Czyuzna.pl: Energetyka 2/18 62-510 Konin woj. wielkopolskie. WYDAWCA i ADMINISTRATOR DANYCH: Grzegorz Szwaciński NIP: 665-259-59-85 REGON: 369166329