Odrzucenie reklamacji WZÓR do wypełnienia
Jak napisać odrzucenie reklamacji? podstawowym obowiązkiem sprzedawcy jest wydanie rzeczy wolnej od wad. W sytuacji więc kiedy zakupiony towar ma wadę, nabywca zyskuje roszczenie o doprowadzenie tej rzeczy do stanu zgodnego z umową, poprzez naprawę lub wymianę. A jeśli tak przedstawione żądanie nie może zostać zrealizowane, nabywca może żądać obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.
Wstęp
SPIS TREŚCI
Sprawdź, jak odnieść się do gwarancji z tytułu rękojmi. Poznaj prawa i obowiązki sprzedawcy oraz zasady rozpoznawania reklamacji. Pobierz też przygotowany przez nas i gotowy do wypełnienia wzór odrzucenia reklamacji:
Odrzucenie reklamacji WZÓR
Odrzucenie reklamacji, a obowiązki sprzedawcy
Decyzja czy reklamacja zostanie złożona w ramach rękojmi, czy gwarancji należy do nabywcy. Odmowa przyjęcia reklamacji nie może być oparta jedynie argumentem, że zakupiona rzecz została objęta gwarancją producenta.
Przyjęcie zgłoszenia reklamacji jest obowiązkiem przedsiębiorcy.
Inną kwestią natomiast jest sam wynik postępowania reklamacyjnego, w ramach którego sprzedawca może odrzucić reklamację lub przyjąć reklamację i spełnić żądanie nabywcy.
W tym miejscu wyjaśnić warto, że w ramach reklamacji z tytułu rękojmi nabywca może żądać:
- wymiany towaru na nowy
- naprawy towaru
- obniżenia ceny
- odstąpienia od umowy, jeżeli wada jest istotna.
Kolejnym obowiązkiem sprzedawcy jest ustosunkowanie się do żądań reklamacyjnych nabywcy. Zgodnie z przyjętymi normami sprzedawca zobowiązany jest do rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia.
Jeśli termin ten nie zostanie zachowany, uważa się, że reklamacja jest zasadna i została uznana.
Po upływie wskazanych 14 dni odmowa reklamacji nie jest możliwa, nawet jeśli szkoda/wada w zakupionej rzeczy powstała z winy użytkownika, czyli mogła być odrzucona, gdyby sprzedawca nie uchybił przewidzianym terminom.
Jak odrzucić reklamację?
Na początek warto wyjaśnić, że reklamacja może zostać złożona w dowolnej formie – ustnie, na piśmie, mailowo, telefonicznie. Niemniej przy rzeczach przedstawiających większą wartość przyjęła się zasada, że reklamację warto złożyć w formie pisemnej – dla celów dowodowych.
Dodatkowo wbrew błędnym założeniom większości nabywców dla złożenia reklamacji nie jest potrzebny dowód fiskalny zakupu w postaci faktury, czy paragonu. Odrzucenie reklamacji nie może być więc uzasadnione brakiem paragonu fiskalnego (warto tu przeczytać artykuł: Reklamacja bez paragonu)
Niemniej odmowa reklamacji może być uzasadniona uchybieniem terminu do złożenia reklamacji.
W tym miejscu wyjaśnię, że zgodnie z obowiązującymi normami odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi wynosi dwa lata do daty wydania rzeczy.
Termin odpowiedzialności sprzedawcy w praktyce może wydłużyć się jednak nawet do lat trzech od dnia wydania rzeczy.
Powyższe wynika z okoliczności, że nabywca/konsument może w ciągu jednego roku od daty zauważenia wady rzeczy nabytej wystąpić do sprzedawcy z roszczeniem o naprawę, wymianę na rzecz wolną od wad, obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy.
Zatem jeśli wada zostanie zauważona dopiero na kilka dni przed upływem wspomnianych dwóch lat, nabywca ma prawo złożyć zgłoszenie w czasie kolejnego roku.
Odnośnie rozpatrzenia reklamacji, to należy wyjaśnić, że reklamacja przyjęta nie wymaga od sprzedawcy żadnego uzasadnienia. Sprzedawca/przedsiębiorca powinien jednak w wygodny dla niego lub ustalony z nabywcą sposób, poinformować go o wynikach postępowania reklamacyjnego.
Obecnie decyzje reklamacyjne najczęściej przesyłane są SMS-em lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. Przy takiej procedurze, sprzedawcy mogą korzystać z gotowych szablonów – przygotowany przez nas wzór odrzucenia reklamacji można wygodnie modyfikować pod dane zgłoszenie.
Natomiast reklamacja, która nie została przyjęta, powinna zostać odpowiednio uzasadniona – tak aby nabywca miał prawo zapoznać się ze stanowiskiem przedsiębiorcy, ewentualnie mógł się do niego ustosunkować lub złożyć odwołanie od reklamacji.
Jak przygotować uzasadnienie odrzucenia reklamacji?
Odrzucenie reklamacji wymaga uzasadnienia, w którym sprzedawca wskazać powinien powód, przez który odmawia wykonania żądania nabywcy.
Odrzucając reklamację sprzedawca powołać się może na:
- zgłoszenie reklamacji po terminie
- fakt, że nabywca w dacie zakupu został poinformowany o wadach produktu, czyli świadomie kupił rzecz uszkodzoną
- niewłaściwe używanie towaru – to jednak powinno zostać potwierdzone opinią eksperta (zgodnie ze stanowiskiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ocena sprzedawcy nie jest wystarczająca)
- ingerencję w sprzedaną rzecz – klient samodzielnie starał się naprawić uszkodzenia lub wprowadził zmiany w zakupionym towarze.
Pismo z oświadczeniem sprzedawcy o odrzuceniu reklamacji, oprócz podstawy nieuznania żądania nabywcy, powinno zawierać pewne stałe elementy, dzięki którym stworzy wiarygodny i rzetelny dokument m.in.:
- dane sprzedawcy
- dane nabywcy
- datę zgłoszenia reklamacji
- datę rozpoznania reklamacji
- wstęp, w którym sprzedawca powinien zamieścić informację, iż nie uznaje zgłoszonej reklamacji
- rozwinięcie, czyli uzasadnienie, w którym sprzedawca powinien podnieść swoje argumenty np. niewłaściwe użytkowanie towaru
- zakończenie, w tej części powinno znaleźć się pouczenie o przysługujących nabywcy prawach m.in. prawa do złożenia odwołania od negatywnej decyzji reklamacyjnej
- podpis uprawnionej osoby.
Pomocnym może okazać się wzór pisma odrzucającego reklamację. Jest to szablon, który ułatwi pracę każdemu przedsiębiorcy.
Podobne tematy:
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 17 listopada 2021
- 0 Komentarzy