• Strona główna
  • Poradnik
  • Wzory reklamacji

Strona główna » Reklamacja z tytułu rękojmi WZÓR do wypełnienia

Reklamacja z tytułu rękojmi WZÓR do wypełnienia

reklamacja-z-tytulu-rekojmi-wzor-pdf-doc-przykladJak napisać reklamację z tytułu rękojmi? aby zadbać o skuteczność reklamacji, musimy zadbać o dwie sprawy – zgodność zgłoszenia z wymogami ustawowymi oraz zmotywowanie sprzedawcy do uznania reklamacji, podpierając się podstawą prawną.

Wstęp

SPIS TREŚCI

  • Wstęp
    • Reklamacja z tytułu rękojmi wzór
  • Skuteczne pismo reklamacyjne
  • Reklamacja tytułem rękojmi – wymagania formalne
  • Skuteczna reklamacja a wybór żądania
  • Moment powstania wady i złożenia reklamacji
  • Skuteczna reklamacja a motywacja sprzedawcy

Zatem skuteczność reklamacji w dużym stopniu zależy od treści pisma reklamacyjnego. Dlatego, aby ułatwić Ci sporządzenie takiego dokumentu i zwiększenie szans na pozytywne rozpatrzenie reklamacji, przygotowaliśmy gotowy do wypełnienia wzór reklamacji z tytułu rękojmi, który pobierzesz poniżej:

reklamacja-z-tytulu-rekojmi-wzor-pdf-doc-przyklad

Reklamacja z tytułu rękojmi wzór

10.00 PLN – Kupuję dostęp do wzoru Kliknij by zapłacić LUB dodaj kolejny wzór Dodano do koszyka

Skuteczne pismo reklamacyjne

Skuteczna reklamacja to reklamacja, którą uznano. Innymi słowy, przedsiębiorca zgodził się uznać nasze żądanie związane z wadą towaru.

Skuteczna reklamacja jest źródłem satysfakcji dla klienta i szansą na umocnienie marki dla sprzedawcy. W niniejszym artykule piszemy jak złożyć skuteczną reklamację. Odnosimy się do reklamacji towaru tytułem rękojmi przez konsumentów.

Rękojmia jest ustawowo uregulowanym zobowiązaniem sprzedawcy wobec konsumenta w przypadku wadliwości towaru. Podstawą prawną rękojmi jest ustawa kodeks cywilny z 23 kwietnia 1964 r.

Ustawa ta określa ramy reklamacji każdego towaru sprzedawanego w Polsce i dotyczy każdego konsumenta. Z tego powodu reklamacja tytułem rękojmi jest często zalecana jako pierwsza droga przy reklamacji towaru.

Więcej o różnicach między rękojmią i gwarancją <– znajdziesz tutaj.

Reklamacja tytułem rękojmi – wymagania formalne

Dla skuteczności reklamacji tytułem rękojmi nasze zgłoszenie musi spełniać podstawowe wymagania formalne. Zestawiamy je w poniższej tabeli:

Czas obowiązywania rękojmi:2 lata od wydania towaru
Czas zgłoszenia reklamacji:upływa w ciągu roku od stwierdzenia wady, nie wcześniej niż przed upływem 2-letniej odpowiedzialności sprzedawcy (w praktyce im krótszy czas tym łatwiej o uznanie reklamacji)
Informacje w zgłoszeniu reklamacyjnym:- nazwa firmy - adresata reklamacji;
- nadawca - imię i nazwisko konsumenta, dane kontaktowe (np. email, telefon, adres pocztowy)
opis wady;
- data powstania i/lub zauważenia;
- inne informacje pomocne - okoliczności powstania wady;
- żądanie, numer konta (jeżeli żądanie jest roszczeniem pieniężnym);
Forma reklamacji:własne pismo, formularz sprzedawcy, email, formularz online;
(warto zadbać o kopię zgłoszenia dla siebie)
Wymagane dokumenty:zgłoszenie reklamacyjne, dowód zakupu (np. paragon, świadkowie, wydruki z karty płatniczej czy kredytowej, e-maile potwierdzający transakcję)
Czas ustosunkowania się sprzedawcy- 14 dni (jest to czas na stanowisko, tj. uznanie żądania naprawy, wymiany, obniżenia ceny, bądź nie uznanie)
- 30 dni dla żądania odstąpienia od umowy
Tabela 1. Jak napisać reklamację z tytułu rękojmi – wymagania formalne

Skuteczna reklamacja a wybór żądania

Żądanie w reklamacji towaru powinno zwrócić naszą szczególną uwagę, ponieważ w wielu przypadkach skuteczna reklamacja rękojmia zależy właśnie od żądania. Co do zasady konsument może żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny oraz odstąpienia od umowy.

Zgodnie z kodeksem cywilnym to konsument wybiera żądanie. Jednocześnie jednak ustawa kodeks cywilny daje sprzedawcy pole manewru w następujących artykułach:

  • Art. 560 p.1 – sprzedawca może zamiast odstąpienia od umowy, bądź obniżenia ceny zaproponować wymianę lub naprawę, jeżeli zrobi to niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, i o ile towar nie był wcześniej naprawiany, bądź wymieniany przez sprzedawcę;
  • Art. 560 p.2 – sprzedawca może zaproponować naprawę zamiast wymiany, bądź wymianę zamiast naprawy, jeśli żądanie konsumenta będzie dla sprzedawcy zbyt kosztowne (np. naprawa będzie droższa niż zakupiony towar), lub gdy doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez konsumenta będzie niemożliwe do spełnienia (np. ze względu na zaprzestanie produkcji określonych części zamiennych lub całego towaru);
  • Art. 560 p.3 – żądanie obniżenia ceny musi być proporcjonalne do obniżonej wartości wadliwego towaru;
  • Art. 560 p.4 – odstąpienie od umowy jest możliwe jedynie w przypadku, gdy wada towaru jest istotna (tj. towaru nie można używać zgodnie z przeznaczeniem, bądź jest to znacznie utrudnione).

Jak wynika z powyższego, sprzedawca może proponować alternatywne rozwiązania, ale może równie dobrze nasze żądania odrzucić.

Wróćmy jeszcze do Art. 560 p.1 kodeksu cywilnego – sprzedawca może zaproponować wymianę lub naprawę zamiast odstąpienia od umowy, lub obniżenia ceny. Nie dotyczy to jednak sytuacji, w której towar już był naprawiany (nie ma znaczenia czy to ta sama, czy też inna wada) lub wymieniany przez sprzedawcę.

Zatem, jeśli reklamacja rękojmia dotyczy wady, którą już wcześniej naprawiano w procesie reklamacyjnym (z tytułu rękojmi), to możemy żądać odstąpienia, lub obniżenia ceny. Podobnie jeżeli towar był już wymieniany.

Jeżeli wada jest istotna – sprzedawca nie ma już pola manewru, jest zobowiązany spełnić żądanie. Takie okoliczności trzeba koniecznie zaznaczyć w zgłoszeniu reklamacyjnym, uzasadniając swoje żądanie.

Aby zatem zwiększyć swoje szanse na skuteczną reklamację, nasze żądanie powinno spełniać wymogi ustawowe oraz być adekwatne do istotności wady. Poniższa tabela może służyć za wskazówkę.

Wada / żądanieNaprawaWymianaObniżenie cenyOdstąpienie od umowyKomentarz
Wada „nieistotna” (pierwsza reklamacja)TAKTAKTAKNIESprzedawca może proponować naprawę zamiast wymiany i odwrotnie.
Sprzedawca zamiast obniżenia ceny może proponować wymianę / naprawę.
Wada "nieistotna" (kolejna reklamacja)TAKTAKTAKNIESprzedawca może proponować naprawę zamiast wymiany i odwrotnie.
Sprzedawca nie może proponować wymiany / naprawy zamiast obniżenia ceny.
Wada „istotna” (pierwsza reklamacja)TAKTAKTAKTAKSprzedawca może proponować naprawę zamiast wymiany i odwrotnie.
Sprzedawca zamiast obniżenia ceny / odstąpienia może proponować wymianę / naprawę.
Wada „istotna” (kolejna reklamacja)TAKTAKTAKTAKSprzedawca może proponować naprawę zamiast wymiany i odwrotnie.
Sprzedawca nie może proponować wymiany / naprawy zamiast obniżenia ceny / odstąpienia.

Tabela 2. Reklamacja towaru tytułem rękojmi – jakie żądanie

Moment powstania wady i złożenia reklamacji

Kolejnym czynnikiem wpływającym na treść zgłoszenia reklamacyjnego oraz na skuteczność reklamacji, jest moment powstania wady i złożenia reklamacji.

Zgodnie a Art. 568 p.2 i p.4 roszczenie reklamacyjne przedawnia się z upływem 1 roku, ale nie wcześniej niż przed upływem 2 lat od wydania towaru. Na zgłoszenie reklamacji mamy zatem co najmniej 1 rok od momentu stwierdzenia wady.

Jednak dla skuteczności reklamacji nie warto odwlekać momentu zgłoszenia.

Ponadto moment powstania wady – to czy powstała w pierwszym, czy drugim roku od wydania towaru, wpływa na obowiązki sprzedawcy w procesie reklamacyjnym:

  • gdy wada ujawniła w ciągu roku od wydania towaru – istnieje domniemanie, że wada lub jej przyczyna istniała w momencie wydania (Art. 556[2] kodeksy cywilnego); w praktyce oznacza to, że aby odrzucić roszczenie, sprzedawca powinien udowodnić (wykazać), np. poprzez przedstawienie opinii rzeczoznawcy, że wada powstała z winy użytkownika;
  • gdy wada ujawniła się w drugim roku użytkowania – wtedy domniemanie o istnieniu wady w momencie wydania nie obowiązuje, więc to konsument składający reklamację powinien wykazać, że wada lub jej przyczyna istniały w momencie zakupu (wydania towaru);

Nasza reklamacja składana w drugim roku użytkowania może być zatem wsparta opinią rzeczoznawcy, która zwiększy szansę na uznanie roszczenia. Wiąże się jednak z kosztami.

W praktyce po opinię rzeczoznawcy sięgamy po odrzuceniu reklamacji przez sprzedawcę (w takim przypadku jest szansa, że sprzedawca pokryje koszty opinii).

Skuteczna reklamacja a motywacja sprzedawcy

Każda propozycja ma większe szanse na spełnienie, jeśli będzie ona korzystna również dla drugiej strony. Podobnie jest z reklamacją. Sprzedawca, uznając reklamację, zgadza się na poniesienie dodatkowych kosztów.

Po uznaniu reklamacji możemy go za jego podejście wynagrodzić, np. polecając go znajomym.

W czyuzna.pl stworzyliśmy jedyne na rynku narzędzie do aktywnego wpływania na skuteczność reklamacji w trakcie jej trwania – monitoring czyuzna.pl.

Monitoring oznacza, że po dodaniu reklamacji do rejestru czyuzna.pl, sprzedawca zostanie powiadomiony o wpisie, oraz o tym, że wynik reklamacji zostanie w serwisie upubliczniony.

W ten sposób sprzedawca może zadziałać pozytywnie na swoją markę – pod warunkiem jednak, że uzna nasze żądanie.

Podobne tematy:

  • Reklamacja montażu drzwi wzór
  • Reklamacja do biura podróży WZÓR
  • Reklamacja usługi fryzjerskiej wzór
  • Reklamacja usługi kosmetycznej WZÓR
  • Reklamacja usługi WZÓR do wypełnienia

Z poważaniem

  • Opublikowano przez czyuzna.pl
  • Dnia: 13 grudnia 2018
  • 1 Komentarzy

1 Comments

erwin
  • mar 28 2021
Kupiłem 7 albumów znaczków pocztowych. Cześć reklamowałem 30% sprzedawca nie odbiera znaczków pocztowych towar wraca z powrotem.Twierdzi przez telefon, że mogły być podmienione i nie odbierze. Co z towarem jeśli zarządzam obniżki ceny lub wyśle całość i zaś nie odbierze.
Najnowsze wpisy
  • Odpowiedź na reklamację WZÓR
  • Odrzucenie reklamacji WZÓR do wypełnienia
  • Protokół uszkodzenia przesyłki WZÓR
  • Reklamacja do biura podróży WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja bez paragonu CZY jest możliwa w 2021 roku?
  • Reklamacja usługi fryzjerskiej wzór
  • Czas rozpatrzenia reklamacji [TERMIN w 2022]
  • Zwrot towaru zakupionego przez internet WZÓR
  • Reklamacja usługi kosmetycznej WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja mebli WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja usługi WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja okien WZÓR do wypełnienia
  • Brak odpowiedzi na reklamację – co dalej?
  • Uznanie reklamacji WZÓR do wypełnienia!
  • Wzór reklamacji towaru uszkodzonego 
  • Reklamacja telefonu WZÓR do wypełnienia
  • Co zrobić, gdy reklamacja została odrzucona? WZÓR odwołania
  • Reklamacja montażu drzwi – wzór, przykład, opis
  • Wygięty telefon Huawei – reklamacja i co dalej
  • Reklamacja obuwia Deichmann, tak firma uznaje reklamacje
Reklama

Reklamacja obuwia WZÓR i wskazówki o czym pamiętać składając reklamację

Previous thumb

Reklamacja uszkodzonej przesyłki WZÓR

Next thumb
Scroll
Najciekawsze artykuły
  • Co zrobić, gdy reklamacja została odrzucona? WZÓR odwołania
  • Reklamacja montażu drzwi – wzór, przykład, opis
  • Wygięty telefon Huawei – reklamacja i co dalej
  • Reklamacja obuwia Deichmann, tak firma uznaje reklamacje
  • Uznana reklamacja odzieży – o czym pamiętać (przykłady)
  • Skrzypiące buty i uznana reklamacja? To możliwe!
  • Reklamacja obuwia sportowego – sprawa sądowa
  • Jak złożyć reklamację usługi kurierskiej – wszystkie przypadki
  • Reklamacja obuwia CCC, tak firma uznaje reklamacje – 10 przykładów
  • Reklamacja uszkodzonej przesyłki WZÓR
  • Informacje o danych osobowych (RODO)
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
©2018-2021 Czyuzna.pl REDAKCJA Czyuzna.pl: Energetyka 2/18 62-510 Konin woj. wielkopolskie. WYDAWCA i ADMINISTRATOR DANYCH: Grzegorz Szwaciński NIP: 665-259-59-85 REGON: 369166329