• Strona główna
  • Poradnik
  • Wzory reklamacji

Strona główna » Gwarancja czy rękojmia – RÓŻNICE

Gwarancja czy rękojmia – RÓŻNICE

Współistnienie dwóch tytułów reklamacji, tj. z tytułu gwarancji i z tytułu rękojmi, powoduje duże zamieszanie wśród składających reklamację i prowokuje pytanie – z jakiego tytułu ją składać. Niżej prezentujemy podstawową wiedzę pozwalająca na wybór tytułu reklamacji.

Gwarancja? Musisz sprawdzić kto, na jak długo i na co daje

Gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem gwaranta. Określa on w nim swoje obowiązki i uprawnienia konsumenta w przypadku, gdy sprzedany towar nie ma właściwości określonych przez gwaranta w dokumencie gwarancyjnym.

Brzmi dziwnie i absurdalnie, ale tak jest. Gwarant wymyśla, że da gwarancję, na co i w jakim okresie (np. na zamki rok, na szwy dwa lata, a przetarcie materiału nie jest objęte gwarancją).

Gwarantem może być producent (najczęściej), importer, dystrybutor, sprzedawca, bądź nikt, bo przecież nie ma obowiązku udzielania gwarancji.

Wszystkich powyższych informacji dowiadujemy się z oświadczenia/dokumentu gwarancyjnego, który może być inny dla każdego gwaranta i każdego z jego produktów, bądź ich części.

Dlatego: nie składaj reklamacji tytułem gwarancji, najpierw wybierz rękojmię

Dobrowolność i samookreślanie zobowiązań przez gwaranta powoduje, że moc gwarancji w obronie praw konsumenta jest niewielka. Ustawą, która określa pewne luźne ramy gwarancji, jest Kodeks cywilny, art. 577-582.

Dużo szerszą ochronę daje reklamacja z tytułu rękojmi. Tu ustawa określa m.in., kto jest adresatem reklamacji, jaki jest okres ochrony, czas reakcji i usługi reklamacyjnej, itp.

Dlatego, jeżeli nie minęło 2 lata od zakupu (a dokładnie: od wydania towaru przez sprzedawcę), to składaj reklamację z tytułu rękojmi (do sprzedawcy). Dopiero jeżeli dwa lata minęły, bądź reklamacji z tytułu rękojmi nie uznano, to ratunku szukaj w gwarancji.

Ale pamiętaj: po zgłoszeniu tytułem gwarancji wciąż możesz złożyć reklamację tytułem rękojmi

Jeżeli zgłosiłeś swoją reklamację z tytułu gwarancji i nie została ona uznana, to wciąż możesz złożyć reklamację z tytułu rękojmi, zupełnie niezależnie od wyniku zgłoszenia gwarancyjnego. Mówi o tym Art. 579. § 1. Kodeksu cywilnego.

Na koniec warto dodać, że to jednak dobrze, gdy producent, sprzedawca, bądź importer udzielają gwarancji na sprzedawane produkty, choćby i częściowo.

Zwykle oznacza to, że firma inwestuje w jakość swoich produktów oraz w jakość swojej relacji z klientem. Dlatego warto ich wybierać, ale trzeba pamiętać, że w reklamacji – najpierw rękojmia, potem gwarancja.

Podobne tematy:

  • Reklamacja PKP Intercity wzór
  • Reklamacja z tytułu rękojmi wzór
  • Reklamacja bez paragonu CZY jest możliwa?
  • Reklamacja do biura podróży WZÓR
  • Reklamacja usługi fryzjerskiej wzór
  • Opublikowano przez czyuzna.pl
  • Dnia: 3 stycznia 2018
  • 0 Komentarzy

0 Comments

Najnowsze wpisy
  • Odpowiedź na reklamację WZÓR
  • Odrzucenie reklamacji WZÓR do wypełnienia
  • Protokół uszkodzenia przesyłki WZÓR
  • Reklamacja do biura podróży WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja bez paragonu CZY jest możliwa w 2021 roku?
  • Reklamacja usługi fryzjerskiej wzór
  • Czas rozpatrzenia reklamacji [TERMIN w 2022]
  • Zwrot towaru zakupionego przez internet WZÓR
  • Reklamacja usługi kosmetycznej WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja mebli WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja usługi WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja okien WZÓR do wypełnienia
  • Brak odpowiedzi na reklamację – co dalej?
  • Uznanie reklamacji WZÓR do wypełnienia!
  • Wzór reklamacji towaru uszkodzonego 
  • Reklamacja telefonu WZÓR do wypełnienia
  • Co zrobić, gdy reklamacja została odrzucona? WZÓR odwołania
  • Reklamacja montażu drzwi – wzór, przykład, opis
  • Wygięty telefon Huawei – reklamacja i co dalej
  • Reklamacja obuwia Deichmann, tak firma uznaje reklamacje
Reklama

Reklamacja na fakturę oraz konsumencka – 5 kluczowych podobieństw i różnic

Next thumb
Scroll
Najciekawsze artykuły
  • Co zrobić, gdy reklamacja została odrzucona? WZÓR odwołania
  • Reklamacja montażu drzwi – wzór, przykład, opis
  • Wygięty telefon Huawei – reklamacja i co dalej
  • Reklamacja obuwia Deichmann, tak firma uznaje reklamacje
  • Uznana reklamacja odzieży – o czym pamiętać (przykłady)
  • Skrzypiące buty i uznana reklamacja? To możliwe!
  • Reklamacja obuwia sportowego – sprawa sądowa
  • Jak złożyć reklamację usługi kurierskiej – wszystkie przypadki
  • Reklamacja obuwia CCC, tak firma uznaje reklamacje – 10 przykładów
  • Reklamacja uszkodzonej przesyłki WZÓR
  • Informacje o danych osobowych (RODO)
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
©2018-2021 Czyuzna.pl REDAKCJA Czyuzna.pl: Energetyka 2/18 62-510 Konin woj. wielkopolskie. WYDAWCA i ADMINISTRATOR DANYCH: Grzegorz Szwaciński NIP: 665-259-59-85 REGON: 369166329