
Gwarancja czy rękojmia – RÓŻNICE
Współistnienie dwóch tytułów reklamacji, tj. z tytułu gwarancji i z tytułu rękojmi, powoduje duże zamieszanie wśród składających reklamację i prowokuje pytanie – z jakiego tytułu ją składać. Niżej prezentujemy podstawową wiedzę pozwalająca na wybór tytułu reklamacji.
Gwarancja? Musisz sprawdzić kto, na jak długo i na co daje
Gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem gwaranta. Określa on w nim swoje obowiązki i uprawnienia konsumenta w przypadku, gdy sprzedany towar nie ma właściwości określonych przez gwaranta w dokumencie gwarancyjnym.
Brzmi dziwnie i absurdalnie, ale tak jest. Gwarant wymyśla, że da gwarancję, na co i w jakim okresie (np. na zamki rok, na szwy dwa lata, a przetarcie materiału nie jest objęte gwarancją).
Gwarantem może być producent (najczęściej), importer, dystrybutor, sprzedawca, bądź nikt, bo przecież nie ma obowiązku udzielania gwarancji.
Wszystkich powyższych informacji dowiadujemy się z oświadczenia/dokumentu gwarancyjnego, który może być inny dla każdego gwaranta i każdego z jego produktów, bądź ich części.
Dlatego: nie składaj reklamacji tytułem gwarancji, najpierw wybierz rękojmię
Dobrowolność i samookreślanie zobowiązań przez gwaranta powoduje, że moc gwarancji w obronie praw konsumenta jest niewielka. Ustawą, która określa pewne luźne ramy gwarancji, jest Kodeks cywilny, art. 577-582.
Dużo szerszą ochronę daje reklamacja z tytułu rękojmi. Tu ustawa określa m.in., kto jest adresatem reklamacji, jaki jest okres ochrony, czas reakcji i usługi reklamacyjnej, itp.
Dlatego, jeżeli nie minęło 2 lata od zakupu (a dokładnie: od wydania towaru przez sprzedawcę), to składaj reklamację z tytułu rękojmi (do sprzedawcy). Dopiero jeżeli dwa lata minęły, bądź reklamacji z tytułu rękojmi nie uznano, to ratunku szukaj w gwarancji.
Ale pamiętaj: po zgłoszeniu tytułem gwarancji wciąż możesz złożyć reklamację tytułem rękojmi
Jeżeli zgłosiłeś swoją reklamację z tytułu gwarancji i nie została ona uznana, to wciąż możesz złożyć reklamację z tytułu rękojmi, zupełnie niezależnie od wyniku zgłoszenia gwarancyjnego. Mówi o tym Art. 579. § 1. Kodeksu cywilnego.
Na koniec warto dodać, że to jednak dobrze, gdy producent, sprzedawca, bądź importer udzielają gwarancji na sprzedawane produkty, choćby i częściowo.
Zwykle oznacza to, że firma inwestuje w jakość swoich produktów oraz w jakość swojej relacji z klientem. Dlatego warto ich wybierać, ale trzeba pamiętać, że w reklamacji – najpierw rękojmia, potem gwarancja.
Podobne tematy:
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 3 stycznia 2018
- 0 Komentarzy
0 Comments