Czas rozpatrzenia reklamacji [TERMIN w 2022]
Jaki jest czas rozpatrzenia reklamacji? ogólny termin rozpatrzenia reklamacji przez przedsiębiorcę wynosi 30 dni. W przypadku składania reklamacji na podstawie rękojmi termin ten wynosi już jedynie 14 dni, a przy reklamacjach na podstawie gwarancji może zostać ustalony indywidualnie przez gwaranta.
Warto dowiedzieć się, ile wynosi czas rozpatrzenia reklamacji w konkretnym przypadku, ponieważ kiedy upłynie, reklamację uznaje się za rozpatrzoną pozytywnie.
Czas na reklamację
SPIS TREŚCI
Czas reklamacji określany jest osobno dla złożenia pisma reklamacyjnego oraz dla jego rozpatrzenia. Konsument ma prawo do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi przez okres dwóch lat, licząc od dnia wydania towaru. W przypadku nieruchomości termin ten wynosi aż 5 lat.
Jeżeli reklamacja zostanie złożona w ciągu 12 miesięcy od dnia zakupu, istnieje domniemanie jej istnienia od początku, co oznacza, że to sprzedawca musi wykazać, iż wada produktu powstała z winy konsumenta. W przypadku zgłoszenia reklamacji po 12 miesiącach od wydania towaru sytuacja jest już odwrotna – to konsument musi udowodnić, że wada istniała w momencie zakupu.
Jeśli reklamacja składana jest na podstawie gwarancji, okres ochrony gwarancyjnej określa sam gwarant, czyli dystrybutor, sprzedawca, producent lub importer.
Dokładny okres obowiązywania gwarancji i pozostałe jej warunki zamieszcza się w Karcie Gwarancyjnej. Warto wiedzieć, że jeśli czas ten nie jest określony, to należy przyjąć, iż wynosi dwa lata.
Termin ten liczony jest od nowa przy każdej naprawie lub wymianie towaru w ramach gwarancji.
Ile wynosi czas rozpatrzenia reklamacji?
Czas na rozpatrzenie reklamacji to zasadniczo 30 dni, licząc od daty wpłynięcia zgłoszenia reklamacyjnego. Przepisy szczegółowe mogą jednak zmieniać ten termin i ma to miejsce między innymi w przypadku reklamacji z tytułu rękojmi.
Na reklamację zgłoszoną na tej podstawie przedsiębiorca musi odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 14 dni.
Warto odnotować przy tym, że 30-dniowy termin odpowiedzi na zgłoszenie reklamacji dotyczy:
- placówek pocztowych i firm kurierskich,
- linii lotniczych,
- instytucji finansowych.
Jaki jest czas na rozpatrzenie reklamacji w ramach gwarancji?
W tym przypadku terminy mogą być różne, bowiem są ustalane indywidualnie przez gwarantów, którzy określają warunki reklamacji w dokumentach gwarancyjnych. Jeśli nie znajdziemy takich informacji w Karcie Gwarancyjnej, to należy przyjąć, że przedsiębiorca ma 14 dni na ustosunkowanie się do pisma reklamacyjnego.
A jaki czas na rozpatrzenie reklamacji ma usługodawca? W tym przypadku zastosowanie znajdują zapisy dotyczące reklamacji z tytułu rękojmi, co oznacza, że przedsiębiorca ma 14 dni na ustosunkowanie się do zarzutów i żądań przedstawionych w piśmie reklamacyjnym.
Różny będzie natomiast czas na złożenie reklamacji, który wyznacza rodzaj umowy i termin jej przedawnienia.
Jak wygląda procedura reklamacyjna?
Reklamację można złożyć na podstawie rękojmi, która przysługuje zawsze lub na podstawie gwarancji, która jest udzielana dobrowolnie, a jej zasady określa gwarant (np. producent).
W celu złożenia reklamacji klient powinien w wyznaczonym czasie sporządzić pismo reklamacyjne, w którym poza niezbędnymi danymi własnymi i danymi przedsiębiorcy zamieści informacje dotyczące:
- wady produktu, czyli jego niezgodności z umową,
- swojego żądania, czyli naprawy, wymiany lub zwrotu kosztów.
Zasadniczo, reklamacja może dotyczyć wad fizycznych lub prawnych. Wady fizyczne sprowadzają się do tego, że:
- towar nie ma właściwości odpowiednich dla danego rodzaju towaru,
- towar nie ma właściwości towaru, o których kupującego zapewniła reklama lub sprzedający,
- towar nie nadaje się do wykorzystania do konkretnego celu, o czym sprzedawca wiedział, lecz nie wyprowadził nabywcy z błędu.
Wady prawne dotyczą z kolei sytuacji, w których okazuje się, że zakupiony towar należy do osoby trzeciej, na przykład jest kradziony lub jest obciążony prawem osoby trzeciej, a także gdy jego użytkowanie jest ograniczone, na przykład ze względu na zabezpieczenie jako dowód w sprawie.
W przypadku składania reklamacji na podstawie rękojmi klient może domagać się:
- naprawy lub wymiany towaru na nowy (nieodpłatnie),
- obniżenia ceny lub całkowitego zwrotu kosztów.
Warto zachować tę właśnie kolejność roszczeń, ponieważ sprzedawca ma prawo zaproponować konsumentowi naprawę lub wymianę towaru zamiast zwrotu ceny (aby możliwy był zwrot środków, wada musi być istotna).
Istnieje także możliwość odwrotna, czyli odrzucenie prośby naprawy lub wymiany ze względu na niemożność, lub nieopłacalność takiego działania. W takiej sytuacji przedsiębiorca może zaproponować klientowi obniżenie ceny lub zwrot pieniędzy.
Na pismo reklamacyjne można uzyskać zarówno pozytywną, jak i negatywną odpowiedź. Co więcej, jeśli przedsiębiorca nie ustosunkuje się do niego w wyznaczonym terminie, reklamację uznaje się za przyjętą.
Jeżeli pismo zostanie odrzucone, konsumentowi pozostaje prawo do złożenia odwołania, czyli kolejnej reklamacji. W przypadku, kiedy to również okaże się nieskuteczne, klient może zgłosić się po pomoc do Rzecznika Ochrony Praw Konsumenta.
Podobne tematy:
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 16 listopada 2021
- 0 Komentarzy