• Strona główna
  • Poradnik
  • Wzory reklamacji

Strona główna » Czas na rozpatrzenie reklamacji i inne terminy w reklamacji konsumenckiej

Czas na rozpatrzenie reklamacji i inne terminy w reklamacji konsumenckiej

W niniejszym wpisie zajmujemy się terminem rozpatrzenia reklamacji w reklamacji z tytułu rękojmi, podpowiadamy też, ile czasu ma sklep na rozpatrzenie reklamacji, oraz jak liczyć te dni i ile trwa reklamacja, zapraszam do lektury!

Czas na rozpatrzenie reklamacji

SPIS TREŚCI

  • Czas na rozpatrzenie reklamacji
  • Czas na rozpatrzenie reklamacji – 14 dni i 30 dni
  • Reklamacja 14 dni roboczych czy kalendarzowych – jak liczyć?
  • Domniemanie istnienia wady w chwili zakupu – 1 rok
  • Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi – 2 lata

Czas na rozpatrzenie reklamacji i inne kluczowe terminy:

  • przez 2 lata od wydania towaru konsument może składać do sprzedawcy reklamację tytułem rękojmi,
  • przez 1 rok od wydania towaru w razie stwierdzenia wady występuje domniemanie, że istniała ona w chwili wydania towaru,
  • czas na rozpatrzenie reklamacji, w której żądamy wymiany rzeczy, usunięcia wady lub obniżenia ceny wynosi 14 dni kalendarzowych,
  • termin na rozpatrzenie reklamacji, w której żądamy odstąpienia od umowy, wynosi 30 dni kalendarzowych,
  • w razie nieustosunkowania się przez firmę w powyższych terminach (14 dni, 30 dni) żądanie uznaje się za uzasadnione.

Reklamacja towaru tytułem rękojmi, zgodnie z ustawą kodeks cywilny, jest niezbywalnym prawem konsumenta.

Ustawa ta zawiera kilka istotnych terminów czasowych dotyczących reklamacji towaru, które zobowiązują sprzedawcę oraz konsumenta i którym przyjrzymy się poniżej.

Może Ci się przydać: Wzór odwołania od reklamacji

Czas na rozpatrzenie reklamacji – 14 dni i 30 dni

Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji, tj. jest to termin odpowiedzi na żądanie złożone w reklamacji (UWAGA – nie dotyczy to wszystkich żądań, czytaj niżej). Dodatkowo UOKiK dookreśla, co oznacza rozpatrzenie się do reklamacji:

Przez rozpatrzenie reklamacji należy rozumieć możliwość zapoznania się konsumenta ze stanowiskiem przedsiębiorcy. Nie jest więc wystarczające wysłanie przez sprzedawcę odpowiedzi na reklamację przed upływem 14 dni, jeżeli dojdzie ona do konsumenta po upływie tego terminu.

Jeżeli nie dotrzyma tego terminu, to żądanie uznaje się za uzasadnione. Mówi o tym Art. 561[5] Kodeksu cywilnego.

Kodeks cywilny, Art. 561[5] „Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.”

Trzeba zwrócić uwagę, że automatyczne uznanie żądania nie dotyczy wszystkich żądań. Ustawa wylicza żądania:

  • wymiany rzeczy,
  • usunięcia wady i
  • obniżenia ceny.

Natomiast w szczególności nie obejmuje odstąpienia od umowy i zwrotu środków. W przypadku żądania odstąpienia od umowy czas rozpatrzenia reklamacji, po którym uznaje się ją za uznaną – wynosi 30 dni.

Termin ten, wyjątkowo, reguluje ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich i obowiązuje dla reklamacji złożonych od 10 stycznia 2017 roku.

Reklamacja 14 dni roboczych czy kalendarzowych – jak liczyć?

Termin rozpatrzenia reklamacji 14 dni liczymy jako dni kalendarzowe (nierobocze), zaczynając od dnia kolejnego po złożeniu reklamacji. Tak wynika np. z interpretacji zawartej w publikacji UOKiK „Vademecum Konsumenta„.

Przykładowo: jeżeli reklamację złożono 2 listopada 2016, to 14 dni mija 16 listopada, a 17 listopada jesteśmy już po terminie. Jeżeli koniec terminu rozpatrzenia reklamacji przypada na dzień wolny od pracy, to termin upływa dnia następnego.

Rozpatrzenie reklamacji i ustosunkowanie się sprzedawcy do reklamacji w ciągu 14 dni może odbyć się w dowolny sposób. Może to być przez SMS, e-mail, list, czy telefon, również gdy to konsument zadzwoni do sprzedawcy zapytać o status zgłoszenia.

Uściślając – czas na rozpatrzenie reklamacji 14 dni kalendarzowych oznacza, że w tym terminie konsument musi mieć możliwość zapoznania się ze stanowiskiem przedsiębiorcy.

Możliwością zapoznania się ze stanowiskiem nie jest np. udostępnienie kanału samoobsługowego, takiego jak telefon czy system online, w którym konsument może samodzielnie sprawdzić wynik postępowania.

Również, jak wspomniano wcześniej, nie wystarczy, że sprzedawca wyśle list ze stanowiskiem przed upływem 14 dni. List musi w terminie 14 dni od zgłoszenia dotrzeć do konsumenta. Oczywiście adekwatnie liczymy 30 dni przy odstąpieniu od umowy.

Domniemanie istnienia wady w chwili zakupu – 1 rok

Zgodnie z art. 556[2] Kodeksu cywilnego przez 1 rok od wydania towaru stosuje się domniemanie istnienia wady w chwili zakupu.

Kodeks cywilny, Art. 556[2] „Jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego.”

Oznacza to, że przez rok po wydaniu towaru to sprzedawca musi wykazać, że towar nie był wadliwy w chwili zakupu. Po tym terminie obowiązek wykazania, że towar był wadliwy w chwili zakupu – spoczywa na konsumencie.

Warto jednak wiedzieć, że niezależnie od czasu wystąpienia wady, wykazanie samego jej istnienia jest zawsze obowiązkiem konsumenta.

Wadę towaru definiuje art. 556[1] Kodeksu cywilnego.

Kodeks cywilny, Art. 556[1] „Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi – 2 lata

Przez 2 lata od wydania towaru można składać do sprzedawcy reklamacje i żądania tytułem rękojmi. Wynika to z Art. 568 ust. 1

Kodeks cywilny, Art. 568 ust. 1 „Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości – przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu.

Jeżeli kupującym jest konsument a przedmiotem sprzedaży jest używana rzecz ruchoma, odpowiedzialność sprzedawcy może zostać ograniczona, nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy kupującemu.”

Powodzenia!

Podobne tematy:

  • Protokół uszkodzenia przesyłki WZÓR
  • Reklamacja do biura podróży WZÓR
  • Uznanie reklamacji WZÓR do wypełnienia!
  • Uznana reklamacja odzieży wzór
  • Opublikowano przez czyuzna.pl
  • Dnia: 9 stycznia 2018
  • 4 Komentarzy

4 Comments

Anna
  • lis 6 2019
Witam, czy w przypadku wyboru odstąpienia od umowy w ramach rekojmi, 30-dniowy termin jest aktualny? Reklamowałam pralkosuszarke która nie działa, na infolinii konsumenckiej uzyskałam informacje że w zasadzie żadne przepisy nie precyzują tego terminu. Mija 11 dzień i zastanawiam się jak długo powinnam jeszcze czekać na odpowiedź sprzedawcy.
    czyuzna.pl
    • lis 27 2019
    Dzięki za komentarz! Istotnie, interpretacja UOKiK wyraźnie stwierdza, że przepisy o 30 dniach na odpowiedź nie dotyczą sprawy konsumenckiej reklamacji towaru. Czyli nie przysługuje automatyczne odstąpienie od umowy po 30 dniach. Jednak nie oznacza to, że nie można żądać odstąpienia od umowy. Przysługuje ono w szczególności w przypadku, gdy wada jest istotna. Należy jednak pamiętać, że (art. 560 § 1 kc) "kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie". Czyli sprzedawca zgodnie z prawem może dokonać wymiany lub naprawy zamiast zwracać pieniądze. Tu jednak kupujący konsument może żądać naprawy zamiast wymiany lub odwrotnie, jednak spełnienie żądania musi być 1 - możliwe do spełnienia, 2 - nie powodować nadmiernych kosztów dla sprzedawcy. Wracając do terminu - sprzedawca powinien ustosunkować się do żądania i termin 14 dni funkcjonuje również zwyczajowo. Po tym terminie, możesz przejść do dalszych działań, z których jednym może być napisanie pisma przez rzecznika praw konsumenta (na takie pismo sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć!), a innym napisanie wezwania do zwrotu pieniędzy z uzasadnieniem. Powodzenia!
Kenobi
  • gru 1 2019
Witam Jak wygląda termin reklamacji za nie dostarczenie przesyłki wartościowej przez firmę kurierską
Dominik
  • cze 1 2021
Dzień dobry. Sprzedawca uznał reklamację w ciągu 14 dni. Od jej uznania miął miesiąc, a towar nie został ani naprawiony, ani wymieniony. Sprzedawca twierdzi, że nie ma w przepisach terminu na finalne załatwienie sprawy i mam czekać i być szczęśliwy, bo ludzie czekają dłużej. Co robić w takim przypadku?
Najnowsze wpisy
  • Jak zorganizować wymianę prezentów w rodzinie lub wśród znajomych?
  • Odpowiedź na reklamację WZÓR
  • Odrzucenie reklamacji WZÓR do wypełnienia
  • Protokół uszkodzenia przesyłki WZÓR
  • Reklamacja do biura podróży WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja bez paragonu CZY jest możliwa w 2021 roku?
  • Reklamacja usługi fryzjerskiej wzór
  • Czas rozpatrzenia reklamacji [TERMIN w 2022]
  • Zwrot towaru zakupionego przez internet WZÓR
  • Reklamacja usługi kosmetycznej WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja mebli WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja usługi WZÓR do wypełnienia
  • Reklamacja okien WZÓR do wypełnienia
  • Brak odpowiedzi na reklamację – co dalej?
  • Uznanie reklamacji WZÓR do wypełnienia!
  • Wzór reklamacji towaru uszkodzonego 
  • Reklamacja telefonu WZÓR do wypełnienia
  • Co zrobić, gdy reklamacja została odrzucona? WZÓR odwołania
  • Reklamacja montażu drzwi – wzór, przykład, opis
  • Wygięty telefon Huawei – reklamacja i co dalej
Reklama

Reklamacja między przedsiębiorcami - reklamacja towaru kupionego na fakturę

Previous thumb

Wezwanie do zwrotu pieniędzy za niedostarczony towar WZÓR

Next thumb
Scroll
Najciekawsze artykuły
  • Co zrobić, gdy reklamacja została odrzucona? WZÓR odwołania
  • Reklamacja montażu drzwi – wzór, przykład, opis
  • Wygięty telefon Huawei – reklamacja i co dalej
  • Reklamacja obuwia Deichmann, tak firma uznaje reklamacje
  • Uznana reklamacja odzieży – o czym pamiętać (przykłady)
  • Skrzypiące buty i uznana reklamacja? To możliwe!
  • Reklamacja obuwia sportowego – sprawa sądowa
  • Jak złożyć reklamację usługi kurierskiej – wszystkie przypadki
  • Reklamacja obuwia CCC, tak firma uznaje reklamacje – 10 przykładów
  • Reklamacja uszkodzonej przesyłki WZÓR
  • Informacje o danych osobowych (RODO)
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
©2018-2021 Czyuzna.pl REDAKCJA Czyuzna.pl: Energetyka 2/18 62-510 Konin woj. wielkopolskie. WYDAWCA i ADMINISTRATOR DANYCH: Grzegorz Szwaciński NIP: 665-259-59-85 REGON: 369166329