Brak odpowiedzi na reklamację – co dalej?
Brak odpowiedzi na reklamację stanowi, co do zasady, uznanie reklamacji za rozpatrzoną pozytywnie. Przyjmuje się bowiem (zgodnie z ustawą o prawach konsumenta oraz zapisami Kodeksu Cywilnego), że jeśli sprzedawca lub gwarant w ciągu 14 dni od momentu otrzymania pisma reklamacyjnego nie odpowie na żądania konsumenta, to te uznaje się za przyjęte w zakresie i treści wskazanej w reklamacji.
Brak odpowiedzi na reklamację skutkuje akceptacją roszczeń konsumenta
SPIS TREŚCI
Jeżeli gwarant lub sprzedawca nie ustosunkuje się do treści pisma reklamacyjnego w wyznaczonym czasie, konsument ma prawo uznać, że jego reklamacja została przyjęta. Co więcej, uwzględnione zostaną wtedy również żądania konsumenta, które przedsiębiorca zobowiązany będzie spełnić. Może to być zatem:
- naprawa lub wymiana towaru, czyli usunięcie wady (sprzedawca niekiedy odmawia rozpoznania reklamacji w taki sposób ze względu na brak możliwości naprawy/wymiany lub ze względu nadmierny koszt takiego działania),
- obniżenie ceny lub zwrot pieniędzy w przypadku istotnej wady produktu (zwykle wariant ostateczny, przyjmowany jako rozwiązanie po kilku wcześniejszych reklamacjach).
Pamiętaj, że brak odpowiedzi na reklamację jest równoznaczny nie tylko z uznaniem reklamacji za zasadną, ale również z przyznaniem przez przedsiębiorcę, że towar miał wady w dniu zakupu.
Jeśli więc w takiej sytuacji doszłoby do postępowania sądowego, sprzedawca nie miałby prawa powołać się na opinię rzeczoznawcy, która wyklucza istnienie wad fizycznych produktu w dniu wydania go konsumentowi. Zasada ta dotyczy jednak wyłącznie wady stwierdzonej przed upływem roku od wydania towaru.
Ile wynosi czas odpowiedzi na reklamację?
Podstawowy termin udzielenia odpowiedzi na reklamację wynosi 30 dni. Liczony jest od dnia, w którym przedsiębiorca otrzymał pismo reklamacyjne. Ustawowy termin rozpatrzenia reklamacji w przypadku rękojmi to 14 dni kalendarzowych, nieroboczych.
Należy podkreślić jednak, że udzielenie odpowiedzi na reklamację może zostać uznane za dostarczone w dniu, w którym jego adresat będzie w stanie zaznajomić się z treścią pisma. Z tego wynika, iż data wysłania odpowiedzi nie ma znaczenia – istotna jest data doręczenia pisma konsumentowi.
Przedsiębiorca nie ma żadnej możliwości przedłużenia terminu odpowiedzi na reklamację. Nawet uzasadnienie odwołujące się do oczekiwania na opinię rzeczoznawcy czy producenta towaru nie stanowi podstawy odroczenia tego terminu.
Jeśli przedsiębiorca faktycznie sam nadal oczekuje na odzew ze strony takich podmiotów, powinien odrzucić reklamację – później będzie mógł uznać ją w przypadku odwołania lub ponownie odrzucić.
Termin odpowiedzi na reklamację przedsiębiorcy
W przypadku transakcji pomiędzy przedsiębiorcami ani termin złożenia reklamacji, ani odpowiedź na reklamację nie są określone ustawowo. Zasadniczo, firma ma obowiązek niezwłocznego zgłoszenia wykrytej wady towaru, co leży również w jej interesie. Określenie „niezwłocznie” może oznaczać tutaj nie więcej niż 14 dni.
Podobne jest w przypadku odpowiedzi na reklamację, której termin może wynikać z regulaminu, ogólnych warunków sprzedaży czy konkretnej umowy pomiędzy przedsiębiorcami.
Upływ 14 dni nie wywołuje takich samych skutków, jak ma to miejsce w przypadku transakcji zawartych między konsumentem a przedsiębiorcą, choć w praktyce czas ten może się pokrywać.
Brak odpowiedzi na reklamację gdzie zgłosić?
Brak odpowiedzi na reklamację w terminie 30 dni powinien skłonić konsumenta do działania. Jeżeli reklamacja została złożona w formie ustnej, należy złożyć ją ponownie – tym razem w formie pisemnej. Dokument musi opisywać wadę towaru i określać żądania konsumenta.
Należy złożyć go osobiście, np. w sklepie lub wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Brak odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni co dalej? Jeżeli pismo reklamacyjne zostało złożone w ramach rękojmi, po upływie 14 dni możesz uznać reklamację za uznaną. W przypadku, kiedy przedsiębiorca nie zastosuje się do zawartych w piśmie żądań, konsument powinien wystosować pisemne wezwanie do wykonania żądania reklamacyjnego.
Pamiętaj, że odpowiedź na reklamację może zająć przedsiębiorcy więcej czasu, jeśli reklamacja została złożona w ramach udzielonej gwarancji. Termin odpowiedzi na pismo reguluje wtedy dokument gwarancyjny. Jeżeli przedsiębiorca nie dotrzymuje zobowiązań wynikających z udzielonej gwarancji, konsument może zrezygnować z trybu gwarancyjnego i powołać się na rękojmię.
Niedotrzymanie terminu reklamacji jest niekorzystne również dla sprzedającego, który ma możliwość naprawy lub wymiany rzeczy na wolną od wad nawet w przypadku złożonego przez nabywcę żądania zwrotu gotówki, lub obniżenia ceny, o ile dokona naprawy lub wymiany niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.
Warto wiedzieć również, że za odpowiedź na reklamację nie zostanie uznana informacja wysłana do konsumenta, z której wynika, że towar przekazano rzeczoznawcy – nabywca ma prawo oczekiwać w odpowiedzi określenia stanowiska przedsiębiorcy, do którego kierował reklamację.
Podobne tematy:
- Opublikowano przez czyuzna.pl
- Dnia: 15 listopada 2021
- 0 Komentarzy